Sohrabi َ, Mahdad A, Sadeghi A, Aghaei A. The lived experience of conditional medical students from academic failure: A phenomenological study. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :247-255
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5252-fa.html
سهرابی آیت، مهداد علی، صادقی احمد، آقایی اصغر. تجربه زیسته دانشجویان مشروطی علوم پزشکی از افت تحصیلی، یک مطالعه پدیدارشناسانه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21
() :247-255
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5252-fa.html
(دانشیار)، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، alimahdad.am@gmail.com
چکیده: (1639 مشاهده)
مقدمه: توانمندسازی دانشجویان و جلوگیری از افت تحصیلی یکی از مهمترین موضوعات دانشگاههای علوم پزشکی است. علل و عواملی در طول تحصیل دانشجویان، کیفیت روند یادگیری فراگیران را کاهش میدهد و منجر به افت تحصیلی و مشروطی برخی از آنان میشود. این مطالعه با هدف بررسی تجارب زیسته دانشجویان مشروطی علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روشها: مطالعه کیفی حاضر با رویکرد پدیدارشناختی و مروری بر تجربیات زیسته دانشجویان در سال تحصیلی 1398-1397 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. دادهها با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاری و به صورت حضوری و با روش نمونهگیری داوطلبانه انجام و بر اساس روش تحلیل محتوا به صورت دستی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: در مجموع 31 دانشجوی مشروطی تا رسیدن به اشباع نظری دادهها مصاحبه شدند. در تجزیه و تحلیل مصاحبهها، در مجموع 131 کد باز، 30 کد محوری و 5 کد گزینشی به دست آمد. بیشترین تعداد عوامل افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان در کد گزینشی عوامل فردی قرار گرفت. سایر عوامل افت تحصیلی در 4 کد گزینشی محیط آموزشی، عوامل روانشناختی، عوامل مرتبط با خانواده و جامعه، عوامل مرتبط با اساتید بود. متداولترین کدهایی که دانشجویان به آنها اشاره کردند عبارتند از: عدم انگیزه، حواس پرتی، مشکلات مالی، سختگیری استاد، روحیه افسرده، ناامیدی از مشاغل آینده، ناتوانی والدین و اعتماد به نفس پایین.
نتیجهگیری: با توجه به علل و زمینههای مختلف مؤثر در ایجاد افت تحصیلی، داشتن دیدگاه یکپارچه و جامع از سوی نظام آموزشی و خانوادهها در برخورد با مسأله افت تحصیلی ضروری است.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1400/1/19 | پذیرش: 1400/4/29 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول