[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 21 - ::
جلد 21 - صفحات 247-255 برگشت به فهرست نسخه ها
تجربه زیسته دانشجویان مشروطی علوم پزشکی از افت تحصیلی، یک مطالعه پدیدارشناسانه
آیت سهرابی، علی مهداد ، احمد صادقی، اصغر آقایی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) ، alimahdad.am@gmail.com
چکیده:   (45 مشاهده)
مقدمه: توانمندسازی دانشجویان و جلوگیری از افت تحصیلی یکی از مهم‌ترین موضوعات دانشگاه‌های علوم پزشکی است. علل و عواملی در طول تحصیل دانشجویان، کیفیت روند یادگیری فراگیران را کاهش می‌دهد و منجر به افت تحصیلی و مشروطی برخی از آنان می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی تجارب زیسته دانشجویان مشروطی علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش‌ها: مطالعه کیفی حاضر با رویکرد پدیدارشناختی و مروری بر تجربیات زیسته دانشجویان در سال تحصیلی 1398-1397 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. داده‌ها با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاری و به صورت حضوری و با روش نمونه‌گیری داوطلبانه انجام و بر اساس روش تحلیل محتوا به صورت دستی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: در مجموع 31 دانشجوی مشروطی تا رسیدن به اشباع نظری داده‌ها مصاحبه شدند. در تجزیه و تحلیل مصاحبه‌ها، در مجموع 131 کد باز، 30 کد محوری و 5 کد گزینشی به دست آمد. بیش‌ترین تعداد عوامل افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان در کد گزینشی عوامل فردی قرار گرفت. سایر عوامل افت تحصیلی در 4 کد گزینشی محیط آموزشی، عوامل روانشناختی، عوامل مرتبط با خانواده و جامعه، عوامل مرتبط با اساتید بود. متداول‌ترین کدهایی که دانشجویان به آنها اشاره کردند عبارتند از: عدم انگیزه، حواس پرتی، مشکلات مالی، سخت‌گیری استاد، روحیه افسرده، ناامیدی از مشاغل آینده، ناتوانی والدین و اعتماد به نفس پایین.
نتیجه‌گیری: با توجه به علل و زمینه‌های مختلف مؤثر در ایجاد افت تحصیلی، داشتن دیدگاه یکپارچه و جامع از سوی نظام آموزشی و خانواده‌ها در برخورد با مسأله افت تحصیلی ضروری است.
واژه‌های کلیدی: افت تحصیلی، دانشجویان علوم پزشکی، پدیدارشناسی، تجربه زیسته
متن کامل [PDF 517 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1400/1/19 | پذیرش: 1400/4/29 | انتشار: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabi َ, Mahdad A, Sadeghi A, Aghaei A. The lived experience of conditional medical students from academic failure: A phenomenological study. Iranian Journal of Medical Education. 2021; 21 :247-255
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5252-fa.html

سهرابی آیت، مهداد علی، صادقی احمد، آقایی اصغر. تجربه زیسته دانشجویان مشروطی علوم پزشکی از افت تحصیلی، یک مطالعه پدیدارشناسانه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :247-255

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5252-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4341