Sajedi R, Khorshidi A, Hamidifar F, Moghaddasi H, Mahmoodi A H. Designing and Validation of a Conceptual Model of E-learning in Iranian Universities of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :266-280
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5247-fa.html
ساجدی رقیه، خورشیدی عباس، حمیدی فر فاطمه، مقدسی حمید، محمودی امیر حسین. طراحی و اعتباریابی مدل مفهومی یادگیری الکترونیکی در
دانشگاههای علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21
() :266-280
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5247-fa.html
دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، مدرس گروه زبان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران. ، sajedi4249@yahoo.com
چکیده: (1315 مشاهده)
مقدمه: همزمان با طرح تحول و نوآوری آموزشی در نظام آموزش سلامت به موازات تحولات سریع در عرصه فنآوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه یادگیری الکترونیکی به عنوان یک چالش مطرح است. این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی مدل مفهومی یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای علوم پزشکی در سال تحصیلی 98-1397 انجام شد.
روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه ترکیبی از نوع اکتشافی است. جامعه آماری در بعد کیفی 30 نفر از خبرگان یادگیری الکترونیکی دانشگاههای کشور و در بعد کمی کلیه اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان بودند. روش نمونهگیری در بعد کیفی غیر احتمالی از نوع هدفمند گلوله برفی بود و در بعد کمی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 146 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. دادهها در بعد کیفی با استفاده از روش کدگذاری استراوس و کوربین (1998) مشتمل بر سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بعد کمی از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: مدل مفهومی یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای علوم پزشکی مشتمل بر 4 بعد دانشگاهی، مناطق آمایشی، ملی - کلان ومنطقهای - بینالمللی است و دارای22 مؤلفه که از222 شاخص حاصل شده است. هم چنین در بخش کمی بر اساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی شاخصهای برازش مدل مفهومی یادگیری الکترونیکی همگی در سطح مطلوبی قرار گرفت.
نتیجهگیری: برای طراحی یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای علوم پزشکی باید به ابعاد دانشگاهی، مناطق آمایشی، ملی- کلان و منطقهای - بینالمللی توجه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
يادگيري الكترونيكي دریافت: 1399/12/30 | پذیرش: 1400/5/16 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول