Mehdizadeh M, Mollabashi R, Khorami L, Soltani M M, KkhaksarBoldaji A, Lesani S M. Using Of Educational Movie In Teaching Preapical Bisecting Technique In Dental Students’ Isfahan University Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :10-18
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5225-fa.html
مهدی زاده مژده، ملاباشی رویا، خرمی لادن، سلطانی محمد مهدی، خاکسار بلداجی احمد رضا، لسانی سید میلاد. استفاده ازفیلم در آموزش تکنیک رادیوگرافی پری اپیکال نیمساز در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21
() :10-18
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5225-fa.html
پزشک، کارشناس ارشد آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، mollabashir@gmail.com
چکیده: (2710 مشاهده)
مقدمه: با روند رو به رشد تکنولوژی در آموزش، روشهای تدریس از روشهای سنتی به سمت روشهای نوگرایش پیدا کرده است. یکی از روشها و ابزارهای آموزشی در چارچوب یادگیری الکترونیکی، استفاده از فیلمهای آموزشی است. این مطالعه با هدف تأثیر فیلم آموزشی " تکنیک رادیوگرافی نیمساز "بر یادگیری درس رادیولوژی عملی 1، دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 97-98 انجام شد.
روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، تمامی 54 دانشجو ترم 6 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، که درس رادیولوژی دندان را در سال تحصیلی 97-98 میگذراندند، وارد مطالعه شدند. این دانشجویان به صورت تصادفی ساده به 2 گروه 27 نفره تقسیم شدند. در گروه اول نحوه گرفتن گرافی توسط استاد به صورت زنده روی بیماران آموزش داده شد. در گروه دوم دانشجویان هم به صورت زنده و هم با مشاهده فیلم آموزش دیدند. جهت بررسی میزان یادگیری، نمرات دو گروه با هم مقایسه شد. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی تست مستقل انجام شد.
نتایج: میانگین نمره کلی رادیوگرافی دندان در گروه سنتی برابر با 06/9±41 (از مجموع 120نمره) و در گروه دیگر برابر با 05/16±105 بود. تفاوت میانگینهای دو گروه از لحاظ آماری معنادار بود. ( 001/0> p و 1/32t=) میانگین نمره رضایت دانشجویان از کیفیت فیلم آموزشی 40/3±5/2 بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که نمایش فیلم انجام چگونگی رادیوگرافی ابزار مؤثری در کنار روشهای متداول است و میتواند به یادگیری بهتر دانشجویان کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1399/11/19 | پذیرش: 1399/12/16 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول