XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arab F, Zameni F, Enayati T. The Impact of Land Use Planning with Higher Health Education Approach on Sustainable Development and Educational Justice in Macro Medical Universities of Region One. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :407-417
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5209-fa.html
عرب فاطمه، ضامنی فرشیده، عنایتی ترانه. تأثیر آمایش سرزمین با رویکرد آموزش عالی سلامت بر توسعه پایدار و عدالت آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :407-417

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5209-fa.html


(استادیار)، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، ، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، f_zameni@yahoo.com
چکیده:   (969 مشاهده)
مقدمه: برتری یک کشور بیش از آن که به منابع طبیعی یا ظرفیت‌های موجود صنعتی متکی باشد، به میزان بهره‌مندی آن کشور از علوم و فنون و به پویایی نظام آموزش عالی آن کشور بستگی دارد، پژوهش حاضر با هدف ، بررسی تأثیر آمایش سرزمین با رویکرد آموزش عالی سلامت بر توسعه پایدار وعدالت آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شد.
روش‌ها: پژوهش توصیفی- کاربردی حاضر در سال 1399 با رویکرد کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی 16 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه اماری کلیه اساتید هیأت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک آمایش شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی بابل، سمنان، شاهرود، گلستان، گیلان و مازندران به تعداد 1851 نفر بودند که تعداد 320 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها ازپرسشنامه‌های محقق‌ساخته آمایش سرزمین و توسعه پایدار و پرسشنامه عدالت آموزشی گل پرور استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از آزمون‌‌های تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد.
نتایج: با توجه به مقادیر R2 و ضرایب مسیر می‌توان نتیجه گرفت که رابطه آمایش سرزمین با توسعه پایدار (با ضریب مسیر 79/0و مقدار R2 برابر با 624/0)در مقایسه با رابطه آمایش سرزمین با عدالت آموزشی (با ضریب مسیر 620/0 و مقدار 384/0R2=) قوی تر است.
نتیجه‌گیری: با توجه با رابطه برتر آمایش سرزمین با توسعه پایدار در مقایسه با عدالت آموزشی می‌توان گفت که ماهیت علمی و ثمر بخش فعالیت‌های علمی و توسعه پیوسته آنها یکی از اهداف نهایی آمایش سرزمین است.
متن کامل [PDF 1107 kb]   (256 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1399/10/13 | پذیرش: 1400/6/23 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education