Eslami K, Boostani H, Zahiri M, Jahani S, Fouladi Dehaghi B, Salahshori A, et al . Elaborating on the strengths and weaknesses of the evaluation status and quality assurance of e-learning in universities of medical sciences. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :208-222
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5206-fa.html
اسلامی کاوه، بوستانی حاتم، ظهیری منصور، جهانی سیمین، فولادی دهقی بهزاد، سلحشوری آرش، و همکاران.. تبیین نقاط قوت و ضعف وضعیت ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش الکترونیک در دانشگاههای علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21
() :208-222
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5206-fa.html
(استادیار)، گروه دارؤسازی بالینی، دانشکده دارؤسازی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. ، drkaveheslami@gmail.com
چکیده: (1991 مشاهده)
مقدمه: شناسایی نقاط قوت و ضعف ارزشیابی و تضمین کیفیت یک سیستم آموزش الکترونیک میتواند به طراحی ساختار نظاممند فرآیند ارزشیابی در نظام آموزش عالی کمک کند تا منجر به افزایش کیفیت آموزش شود. این پژوهش با هدف تبیین نقاط قوت و ضعف ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش الکترونیک در دانشگاههای علوم پزشکی صورت پذیرفت.
روشها: این پژوهش کیفی، با روش تحلیل محتوای قراردادی در سال 1399 انجام شد. جامعه پژوهش شامل اساتید، مدیر مرکز مطالعات و معاونین آموزشی و رؤسای دانشکده/دانشگاه بودند و مشارکتکنندگان براساس نمونهگیری هدفمند به مطالعه دعوت شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه الکترونیک نیمه ساختار یافته و جهت تحلیل، از رویکرد تحلیل محتوای گرانهایم و لاندمن استفاده شد.
نتایج: تحلیل دادههای کیفی حاصل از 153 پرسشنامه (باز پاسخ) از 46 دانشگاه علوم پزشکی، در دو حیطه اصلی شامل نقاط قوت و ضعف و مشتمل بر17طبقه اصلی و 65 طبقه فرعی انجام شد. نقاط قوت شامل؛ تهیه ابزار ارزشیابی آموزش الکترونیک، نظارت و بازخورد ذینفعان، استفاده ازسامانه برای ارزشیابی، تدوین پروتکل و سازوکار ارزشیابی و تشکیل کمیته اعتباربخشی است. نقاط ضعف شامل فقدان پروتکل جامع ارزشیابی و تضمین کیفیت، نبود زیر ساخت ارزشیابی در سامانه نوید، کمیتگرایی و توجه به تعداد محتوا و وجود ابهام در تضمین سلامت امتحانات پایان ترم است.
نتیجهگیری: تأمین استانداردها و طراحی سازوکار ارزشیابی، میتواند باعث افزایش کارایی و اثربخشی فرآیند ارزشیابی آموزش الکترونیک شود و سهولت اجرای آن را بیش از پیش تسهیل کند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
يادگيري الكترونيكي دریافت: 1399/10/10 | پذیرش: 1399/11/4 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول