پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، monajemi@ihcs.ac.ir
چکیده: (607 مشاهده)
مقدمه: یکی از دو بحران مهم پیش روی پزشکی مدرن، بحران مراقبت است؛ بحرانی که ناشی از نادیده گرفتن نیازهای وجودی و روانشناختی بیماران توسط پزشکان، پرستاران و دیگر مراقبتکنندگان است. ما در این مقاله برآنیم تا مروری بر این بحران و اهمیت توجه به آن از جانب مراقبتکنندگان داشته باشیم. همچنین، چارچوبی را برای کارورزی مطلوب مراقبت، تحت عنوان مدل فرونتیک مراقبت ارائه میدهیم که آموزش آن به مراقبتکنندگان میتواند نویدبخش رهایی از بحران مراقبت باشد. روشها: این مطالعه با استفاده از روش مرور نقادانه (Critical Review) و مراحل پیشنهادی کارنول و دالی (Carnwell & Daly) برای طراحی مدل مفهومی به نگارش درآمده است. مفاهیم و منابع کلیدی مرتبط با بحران مراقبت در پایگاههای داده Google Scholar,، Web of science، PubMed، ERIC، و Elsevier و Philpapersتا سال 2020 و با کلیدواژههای quality-of-care crisis, quality of care, care, practice, medical practice, healthcare practice, critical reflection, empathy, phronesis, practical wisdom, reflective practice جستجو شد و به روزترین و پرارجاعترین مقالات و کتب مورد گزینش و مطالعه قرار گرفت. نتایج: با مرور منابع دسته اول و مرتبط و ادغام آنها به تصویری از بحران مراقبت دست یافتیم که در آن نیازهای وجودی و روانشناختی فرد نادیده گرفته میشود. همچنین، با مطالعهای انتقادی در باب چیستی مراقبت پزشکی، مدلی را طراحی کردیم که 12 ویژگی برای کارورزی مراقبت فرونتیک (Phronetic) در آن ارائه شده است و این مدل میتواند به حل بحران مراقبت کمک کند. نتیجهگیری: نظر به این که یکی از مهمترین گامهای حل بحران مراقبت، بازاندیشی در باب این مفهوم و مؤلفههای گوناگون آن است، چارچوب پیشنهادی نگارندگان برای تمرین عملی مؤلفههای گوناگون مراقبت، میتواند به عنوان مبنایی برای آموزش مهارتهای مورد نیاز به مراقبتکنندگان و تربیت مطلوب آنها در جهت رهایی از بحران مراقبت قرار بگیرد.
Babaii S, Monajemi A. Designing and Proposing a Phronetic Model to Solve the Care Crisis. Iranian Journal of Medical Education. 2021; 21 :223-236 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5205-fa.html
بابایی سعیده، منجمی علیرضا. طراحی و ارائه مدل فرونتیک برای حل بحران مراقبت سلامت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :236-223