[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 21 - ::
جلد 21 - صفحات 188-178 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر پذیرش آموزش آنلاین توسط دانشجویان پرستاری در دوران همه‌گیری بیماری کووید 19
اسماعیل حسین زاده ، طیبه علی آبادی ، ناهید دهقان نیری ، پردیس رحمت پور ، حمید شریف نیا
دانشگاه علوم پزشکی تهران ، nahid.nayeri@gmail.com
چکیده:   (371 مشاهده)
مقدمه: افزایش استقلال و انگیزه دانشجویان در فرآیند یادگیری، توسعه تعامل بین افراد، انعطاف‌پذیری در زمان و مکان برای توسعه فعالیت‌ها از مزایای آموزش آنلاین است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش آموزش آنلاین توسط دانشجویان پرستاری در دوران همه‌گیری بیماری کووید 19 انجام شد.
روش‌ها:  این مطالعه توصیفی مقطعی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان‌ و نیشابور انجام شد. تعداد 500 دانشجوی  کارشناسی پرستاری به روش نمونه‌گیری  در دسترس  در این مطالعه  شرکت داشتند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه شامل سؤالات دموگرافیک و اطلاعات تحصیلی و پرسشنامه‌های ترجمه شده درک دانشجویان از آموزش آنلاین، پرسشنامه مشارکت تحصیلی دانشجویان و پذیرش آموزش آنلاین بود. از آمار توصیفی برای ارزیابی ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و از رگرسیون خطی ساده و چندگانه جهت تحلیل متغیرهای پیش‌بینی کننده میزان پذیرش آموزش آنلاین توسط دانشجویان استفاده شد. سطح معناداری کلیه آزمون‌ها کم‌تر از05/0 در نظر گرفته‌ شد.
نتایج:  تعداد 368 پرسشنامه‌ تکمیل و تحلیل شد. افزایش میزان دسترسی به اینترنت پرسرعت در منزل، افزایش کیفیت اتصال اینترنت، افزایش کیفیت لپ‌تاب‌، تبلت، گوشی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر پذیرش آموزش آنلاین بود. نتایج رگرسیون خطی چندگانه نشان داد تنها متغیرهای باقی مانده در مدل افزایش نمره محتوای دروس ارائه‌شده (001/0>P، 18/0=β)، افزایش نمره تعامل استاد-دانشجو (001/0>P، 14/0=β) و افزایش مشارکت تحصیلی دانشجویان (001/0P>، 18/0=β) بود و این مدل قدرت تبیین 46 درصدی را دارا بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر در صورتی که اساتید جهت اجرای آموزش آنلاین محتوی درس ارائه‌شده را تقویت نموده و با ایجاد خلاقیت در تعامل و استفاده از تمام امکانات سیستم آموزش آنلاین می‌توان امید داشت که میزان پذیرش آموزش آنلاین در دانشجویان افزایش یابد.
واژه‌های کلیدی: پذیرش آموزش آنلاین، یادگیری الکترونیکی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 620 kb]   (151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1399/8/21 | پذیرش: 1399/11/4 | انتشار: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseinzadeh E, Aliabadi T, Dehghan Nayeri N, Rahmatpour P, Sharif Nia H. Factors affecting nursing student acceptance of online learning under the COVID-19 pandemic. Iranian Journal of Medical Education. 2021; 21 :178-188
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5178-fa.html

حسین زاده اسماعیل، علی آبادی طیبه، دهقان نیری ناهید، رحمت پور پردیس، شریف نیا حمید. عوامل مؤثر بر پذیرش آموزش آنلاین توسط دانشجویان پرستاری در دوران همه‌گیری بیماری کووید 19. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :188-178

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5178-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4343