[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 473-480 برگشت به فهرست نسخه ها
عملکرد پزشک در آموزش به بیمار حین ترخیص از دیدگاه کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
محمد زمانی ، بهزاد شمس ، نرگس معتمدی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، shams@med.mui.ac.ir
چکیده:   (75 مشاهده)
مقدمه: آموزش پزشک به بیمار و به‌کارگیری مشارکت بیماران در طول بستری، به‌ویژه در زمان ترخیص نقش مهمی در میزان رضایت بیماران، پیگیری روند درمان، بهبودی سریع تر آنان و کاهش هزینه‌های بستری و درمان دارد. اطلاع از عملکرد پزشکان در آموزش به بیماران حین ترخیص می‌تواند مبنایی مناسب جهت تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم در این خصوص باشد. این مطالعه  با هدف بررسی عملکرد پزشکان در آموزش به بیماران حین ترخیص از دیدگاه کارورزان پزشکی در شهر اصفهان در سال 1398 انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی،  100 نفر از کارورزان پزشکی بخش‌های داخلی و جراحی بیمارستان‌های آموزشی شهر اصفهان در سال 1398 به شیوه در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای برگرفته از سایر مطالعات بود که پس از تاییدروایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از شیوه‌های آمار توصیفی و آزمون t تجزیه‌وتحلیل گردید.
نتایج: از دیدگاه کارورزان، عملکرد پزشک در آموزش به بیمار حین ترخیص، بیش‌ترین نمره در حیطه‌ی آموزش در مورد مصرف دارو در منزل (نمره69/5 از 10 و با میانگین 31/2±69/5) و کم‌ترین نمرات در حیطه‌ی آموزش در مورد خود مراقبتی در منزل (نمره 69/4 از 10 با میانگین 38/2±69/4) و چگونگی عملکرد بیمار در صورت بروز مشکل (نمره 58/4 از 10 با میانگین 84/2±58/4) بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، از دیدگاه کارورزان، عملکرد پزشک در آموزش به بیمار حین ترخیص در حد متوسط بود و نیاز به افزایش کیفیت آموزش دیده می­شود. نتایج این تحقیق و مطالعات مشابه در حوزه­ی آموزش به بیمار می­تواند بصورت دستورالعملی جامع جهت آموزش به بیمار توسط گروه درمان فراهم شود و در نهایت موجب افزایش کیفیت آموزش به بیماران شود.
واژه‌های کلیدی: عملکرد، آموزش، پزشک، بیمار، ترخیص بیمار، کارورزان
متن کامل [PDF 525 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1399/6/31 | پذیرش: 1399/9/5 | انتشار: 1400/1/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani M, Shams B, Motamedi N. Evaluation of physician's performance in patient education during discharge from medical interns’ viewpoint in medical university of Isfahan. Iranian Journal of Medical Education. 2020; 20 :473-480
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5143-fa.html

زمانی محمد، شمس بهزاد، معتمدی نرگس. عملکرد پزشک در آموزش به بیمار حین ترخیص از دیدگاه کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :473-480

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5143-fa.html



جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4299