Zamani M, Shams B, Motamedi N. Evaluation of physician's performance in patient education during discharge from medical interns’ viewpoint in medical university of Isfahan. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :473-480
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5143-fa.html
زمانی محمد، شمس بهزاد، معتمدی نرگس. عملکرد پزشک در آموزش به بیمار حین ترخیص از دیدگاه کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20
() :473-480
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5143-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، shams@med.mui.ac.ir
چکیده: (1735 مشاهده)
مقدمه: آموزش پزشک به بیمار و بهکارگیری مشارکت بیماران در طول بستری، بهویژه در زمان ترخیص نقش مهمی در میزان رضایت بیماران، پیگیری روند درمان، بهبودی سریع تر آنان و کاهش هزینههای بستری و درمان دارد. اطلاع از عملکرد پزشکان در آموزش به بیماران حین ترخیص میتواند مبنایی مناسب جهت تصمیمگیری، برنامهریزی و اقدامات لازم در این خصوص باشد. این مطالعه با هدف بررسی عملکرد پزشکان در آموزش به بیماران حین ترخیص از دیدگاه کارورزان پزشکی در شهر اصفهان در سال 1398 انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، 100 نفر از کارورزان پزشکی بخشهای داخلی و جراحی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان در سال 1398 به شیوه در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامهای برگرفته از سایر مطالعات بود که پس از تاییدروایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از شیوههای آمار توصیفی و آزمون t تجزیهوتحلیل گردید.
نتایج: از دیدگاه کارورزان، عملکرد پزشک در آموزش به بیمار حین ترخیص، بیشترین نمره در حیطهی آموزش در مورد مصرف دارو در منزل (نمره69/5 از 10 و با میانگین 31/2±69/5) و کمترین نمرات در حیطهی آموزش در مورد خود مراقبتی در منزل (نمره 69/4 از 10 با میانگین 38/2±69/4) و چگونگی عملکرد بیمار در صورت بروز مشکل (نمره 58/4 از 10 با میانگین 84/2±58/4) بود.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه، از دیدگاه کارورزان، عملکرد پزشک در آموزش به بیمار حین ترخیص در حد متوسط بود و نیاز به افزایش کیفیت آموزش دیده میشود. نتایج این تحقیق و مطالعات مشابه در حوزهی آموزش به بیمار میتواند بصورت دستورالعملی جامع جهت آموزش به بیمار توسط گروه درمان فراهم شود و در نهایت موجب افزایش کیفیت آموزش به بیماران شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1399/6/31 | پذیرش: 1399/9/5 | انتشار: 1400/1/22 | انتشار الکترونیک: 1400/1/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول