[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 21 - ::
جلد 21 - صفحات 19-28 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش‌های عامل آموزشی و یادگیری
سمیه مهتدی ، محمدرضا نیلی احمدآبادی
دانشگاه علامه طباطبایی ، somaye.mohtadi@gmail.com
چکیده:   (686 مشاهده)
مقدمه: عاملان آموزشی، شخصیت‌های روی صفحه نمایش هستند که می‌توانند با ایفای نقش‌های مختلف بر یادگیری یادگیرنده تأثیر گذارند و به همین دلیل به یکی از مباحث مطرح در رشته فناوری آموزشی تبدیل شده و در آموزش علوم مختلف از جمله پزشکی قابل استفاده هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش‌های مختلفی که عاملان آموزشی بر عهده می‌گیرند و تأثیرشان بر نتایج یادگیری و رفتارهای یادگیرنده انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه مروری روایتی Narrative Review)) با شناسایی دقیق، منظم و برنامه‌ریزی شده پژوهش‌های مرتبط با نقش‌های عامل آموزشی و تأثیر آن‌ها در طی سال‌های 2010 تا 2019 در پایگاه‌های Science Direct، Springer، Google Scholar و IEEE Xplore به بررسی آن‌ها پرداخته است. براساس راهبرد جستجو تعداد 126 مقاله به دست آمد و پس از حذف مواردی که امکان دسترسی به نسخه کامل مقاله نبود و در چکیده آن نیز اطلاعات کامل نیامده بود، و یا به سؤالات این تحقیق مربوط نبود، تعداد 30 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. در انتخاب مقالات تنها مقالات انگلیسی که بر اساس یک پژوهش تجربی نگاشته شده بود مورد بررسی قرار گرفت. برای یافتن مقالات از کلید واژه‌های educational agent و pedagogical agent استفاده شده است.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که عاملان آموزشی در موقعیت‌های مختلف نقش‌های متفاوتی از جمله مربی، متخصص، تسهیل‌کننده، انگیزه دهنده، بازخورد دهنده بر عهده می‌گیرند.
نتیجه‌گیری: عامل آموزشی با برعهده گرفتن نقش‌های متنوع از جمله بازخورد دهنده، مشوق، انگیزه دهنده، تسهیل‌کننده، مربی می‌تواند تأثیر مثبتی بر نتایج یادگیری و همچنین رفتارهای یادگیرندگان ایجاد کند. به همین دلیل برای طراحی محیط‌های یادگیری الکترونیکی نیاز است از عاملان آموزشی جهت بهبود کیفیت یادگیری استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: عامل آموزشی، نقش‌های عامل آموزشی، نتایج یادگیری، رفتارهای یادگیرنده
متن کامل [PDF 425 kb]   (345 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تكنولو‍ژي آموزشي
دریافت: 1399/6/27 | پذیرش: 1399/9/17 | انتشار: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohtadi S, Nili Ahmadabadi M. Educational Agent's Roles and Learning. Iranian Journal of Medical Education. 2021; 21 :19-28
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5138-fa.html

مهتدی سمیه، نیلی احمدآبادی محمدرضا. نقش‌های عامل آموزشی و یادگیری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :19-28

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5138-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331