XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vasili A, keshtiarai N, yousefy A. Crystallization of professionalism for medical students: Education and consequences. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :131-154
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5136-fa.html
وسیلی آرزو، کشتی آرای نرگس، یوسفی علیرضا. تبلور حرفه‌ای‌گرایی در دانشجویان پزشکی: آموزش و پیامدهای آن. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :131-154

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5136-fa.html


(دانشیار)، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، n_keshtiara@khuisf.ac.ir
چکیده:   (1663 مشاهده)
مقدمه: حرفه‌ای‌گرایی امروزه به عنوان یک عنصر اصلی در سازمان‌های ارائه دهنده بهداشتی درمانی مورد توجه قرار گرفته است. لذا مرور نظام‌مند حاضر با هدف بررسی مستندات داخلی و بین‌المللی در خصوص آموزش حرفه‌ای‌گرایی در دانشجویان پزشکی و پیامدهای آن صورت گرفته است.
روش‌ها: این مرور سنتی(Narrative) با استفاده از کلید واژه‌های انگلیسی و فارسی حرفه‌ای‌گرایی پزشکی، پروفیشنالیزم، برنامه درسی، برنامه درسی حرفه‌ای‌گرایی، آموزش پزشکی و با ترکیب این کلیدواژه‌ها، در پایگاه‌های داده‌های الکترونیک شامل Scopus، web of science و Medline و با استفاده از موتور جستجوی google scholar و google صورت گرفت. همچنین پایگاه‌های داده‌های الکترونیک داخلی شامل SID, Magiran و medex Iran بود. مقالات و منابع بررسی شده مربوط به سال‌های 1999 تا سال 2019 بود. در بررسی نهایی مرتبط‌ترین منابع شامل 38 مقاله و سه کتاب بود که مورد بررسی و استخراج مطالب در راستای تحقق هدف مطالعه حاضر قرار گرفت.
نتایج: در بعد آموزش حرفه‌ای‌گرایی 11 مؤلفه شامل برنامه درسی، ساختار آموزشی، عوامل فردی، عوامل انسان، الگوی مناسب، عوامل محیطی، تجارب فراگیران، بهره‌گیری از نظریه‌های یادگیری مناسب، هنجارها، عوامل انگیزشی و ارزشیابی مناسب دارای اهمیت استخراج شد. آموزش حرفه‌ای‌گرایی منجربه تبلور پیامدهایی خواهد شد که بیش‌ترین آنها 7 پیامد شامل تبلور ارزش‌های سنتی پزشک بودن، تعهد حرفه‌ای، اجتماعی شدن، شایستگی حرفه‌ای، اعتماد‌سازی در ارتباطات، شکل‌گیری ارزش‌ها و در نهایت شکل‌گیری هویت حرفه‌ای فراگیران است. مطالعات نشان می‌دهد نقش برنامه درسی پنهان در آموزش حرفه‌ای‌گرایی و شکل‌گیری پیامدهای آن حائز اهمیت است.
نتیجه‌گیری: دوره تحصیلات پزشکی بایستی به نحوی مورد بازنگری قرار گیرد که موضوع آموزش حرفه‌ای‌گرایی دانشجویان پزشکی در تمام سطوح آموزش وارد شده و علاوه بر توجه بیش از پیش در خصوص برنامه درسی پنهان، نسبت به تدوین برنامه درسی مدون درخصوص آموزش حرفه‌ای‌گرایی اقدام صورت گیرد.
متن کامل [PDF 927 kb]   (436 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1399/6/26 | پذیرش: 1399/12/9 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education