Sabouri M, Arbabi F, Dehghani Poudeh M. The Investigation into the Board Examinations in Majors Related to Adult Cancer in Iran. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :272-278
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5106-fa.html
صبوری مسیح، اربابی فرشید، دهقانی پوده مصطفی. بررسی بودجهبندی سؤالات بورد تخصصی رشتههای مرتبط با سرطان بالغین در ایران در یک بازه زمانی پنج ساله. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20
() :272-278
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5106-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی تهران ، mft2084@gmail.com
چکیده: (41801 مشاهده)
مقدمه: آزمون بورد را میتوان به عنوان هدایت کنندهی اصلی برای کسب دانش در دوره دستیاری دانست. لذا لازم است که این امتحانات در جهت نیازهای جامعه باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین بودجهبندی سؤالات بورد تخصصی رشتههای مرتبط با سرطان بالغین و کیفیت آنان را در یک بازه زمانی پنج ساله(1392-1396) انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی کلیه 492 سؤال آزمونهای بورد تخصص رادیوتراپی انکولوژی 1395و 1396و فوق تخصص هماتولوژی و سرطان بالغین ازسال 1392 تا 1396 بررسی شد. نمونهگیری از سؤالات آزمونهای بصورت دردسترس بود. بودجهبندی سؤالات از نظر پراکندگی و تاکسونومی بلوم در سه دسته یعنی دانشی و درک، کاربرد و تحلیل و ترکیب و ارزشیابی بررسی شد. فراوانی و فراوانی نسبی سؤالات در سالهای مختلف محاسبه شد.
نتایج: بیشترین درصد فراوانی سؤالات آزمونهای بورد تخصصی هماتولوژی و انکولوژی مربوط به تاکسونومی یک و سپس تاکسونومی دو بوده است (265 سؤال تاکسونومی یک و 115 سؤال تاکسونومی دو). اما در رویکرد کلی درمانی تنها سؤالات مربوط به غدد، بیشتر در تاکسونومی سه قرار داشت. مواردی همچون عوارض سرطان و طب تسکینی نیز فاقد سؤال در آزمونها بود.
نتیجهگیری: برخلاف انتظار ما، در اکثر موارد سؤالات در تاکسونومی یک و گاهی در تاکسونومی دو قرار داشت. لذا لازم است سؤالات به خصوص در حوزههای تشخیصی و درمانی سطوح بالاتر شناختی را هدف قرار دهند. همچنین پیشنهاد میشود استادان در رابطه با طراحی سؤال در سطوح بالای شناختی آموزش داده شوند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1399/5/1 | پذیرش: 1399/6/4 | انتشار: 1399/9/18 | انتشار الکترونیک: 1399/9/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول