[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 21 - ::
جلد 21 - صفحات 155-167 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کیفی برنامه تحول و نوآوری درآموزش پزشکی
سلیمان احمدی ، محسن اعرابی
دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی درمانی البرز ، : Arabi.moh@gmail.com
چکیده:   (387 مشاهده)
مقدمه: در طی سال‌های اخیر نظام آموزش علوم پزشکی در ایران با تدوین برنامه‌های راهبردی در زمینه توسعه آموزش پزشکی، پیشرفت قابل توجهی داشته است. برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، ازجمله گام‌های طرح تحول نظام سلامت است که در سال 1394 با نگاه به سیاست‌ها، نقشه‌ها و راهبردهای کلان کشور ارائه گردید. این پژوهش به منظور تبیین درک صاحب‌نظران و مدیران ارشد آموزش علوم پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درباره سند برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوی در سال 1396 انجام شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات، از مصاحبه استفاده شد. مطالعه با روش نمونه‌گیری هدف‌مند و حجم نمونه مبتنی بر پدیده اشباع بود. تعداد 15 نفر از صاحب‌نظران این حوزه به صورت حضوری و تلفنی مورد مصاحبه قرار گرفتند. آنالیز داده‌ها با استفاده از روش ۵ مرحله‌ای گرانیهایم و لاندمن انجام شد.
نتایج: از سخنان شرکت‌کنندگان در پژوهش مجموعا 108 کد استخراج گردید. با توجه به شباهت‌ها و تفاوت‌های موجود بین کدها طبقات و زیرطبقات مختلفی به دست آمد و در قالب پنج درون‌مایه قرار داده شد. این پنج تم اصلی عبارت بود از پیچیدگی، چالش ثبت و گزارش محوری، جامعیت، گفتمان‌سازی آموزش و افق‌های جدید.
نتیجه‌گیری: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی موجب تقویت تعامل و ارتباط هدف‌مند بین دانشگاه‌های منطقه و ایجاد گفتمان تحول و نوآوری آموزش در فضاهای دانشگاهی شد. در نظر گرفتن نقاط قوت و نقاط ضعف این برنامه (مطابق با دیدگاه صاحب‌نظران) می‌تواند برنامه‌ریزی اجرایی این طرح را به واقعیت نزدیک نماید.
واژه‌های کلیدی: برنامه تحول و نوآوری در آموزش، آموزش پزشکی، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 483 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1399/4/29 | پذیرش: 1399/11/25 | انتشار: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmady S, Arabi M. Elaborating on the experts' comprehension of the innovative medical education program. Iranian Journal of Medical Education. 2021; 21 :155-167
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5103-fa.html

احمدی سلیمان، اعرابی محسن. بررسی کیفی برنامه تحول و نوآوری درآموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :155-167

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5103-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331