Omid A, Gharezi M, Yammani N, rezayatmand M, Aghdak P, Rostami A et al . Master of public health) MPH( Modular Need Analysis Course with Management Orientation and Health System Reforms for the Talented Students. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :310-317
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5078-fa.html
امید نجف آبادی اطهر، قارزی مهسا، یمانی نیکو، رضایتمند محمدرضا، عقدک پژمان، رستمی آزیتا و همکاران.. نیازسنجی دوره عالی بهداشت عمومی با گرایش مدیریت و اصلاحات نظام سلامت ویژه دانشجویان استعداد درخشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20
() :310-317
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5078-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، athar.omid@gmail.com
چکیده: (2492252 مشاهده)
مقدمه: دوره MPH در نظام سلامت ایران به عنوان دوره تربیت مدیران (بالقوه و بالفعل) شناخته شده است. هدف اصلی دوره گواهی عالی بهداشت عمومی (Master of Public Health)، تربیت دانشجویان در جنبههای تحلیلی و مهارتهای مدیریتی مورد نیاز برای ایجاد مدیران بالینی در هر دو زمینه پزشکی و سلامت عمومی است. این مطالعه با هدف نیازسنجی دوره پودمانی MPH مدیریت جهت راه اندازی دوره برای دانشجویان استعداد درخشان رشته پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام پذیرفت.
روشها: دراین مطالعه نیازسنجی که به روش دلفی تعدیل شده انجام پذیرفت. در ابتدا مرور کتابخانهای در خصوص دورههای MPH در دانشگاههای ایران (همدان، شیراز، شهید بهشتی) و جهان (آریزونا، میامی) انجام شد. نتایج مرور متون در جلسه گروه متمرکز جمعبندی شد و در قالب یک پرسشنامه طراحی گردید. پرسشنامه در بین 25 نفر از پزشکان عمومی توزیع شد و نتایج با آمارهای توصیفی (فراوانی) تحلیل شد.
نتایج: مرور کتابخانهای سرفصلهای دوره در دانشگاههای داخل و خارج در قالب یک جدول توصیف گردید و با تشکیل3 جلسه گروه متمرکز پرسشنامهای طراحی شد. نتایج توزیع پرسشنامه در بین 25 نفر پزشک عمومی و تحلیل دادههای آن عبارت بود از: مدیریت سوانح و بلایا، مدیریت بحران، بهداشت مادران، کودکان، سالمندان، تغذیه و اعتیاد، تعیین گرهای اجتماعی سلامت، مدیریت سلامت در جامعه، جمعیت و سالمندی، آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، آموزش بهداشت محیط، بهداشت مدارس، بهداشت حرفهای، آمار و روش تحقیق.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که همه سرفصلهای تعیین شده به جز پایاننامه از نظر بیش از 70 درصد نمونهها از اهمیت بسیار بالا و بالایی برخوردار هستند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1399/3/13 | پذیرش: 1399/7/9 | انتشار: 1399/9/27 | انتشار الکترونیک: 1399/9/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول