دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ، zohrehvafadfadar@gmail.com
چکیده: (2591 مشاهده)
مقدمه: گسترش سریع آموزش پرستاری در دهههای اخیر، نگرانیهایی را درخصوص کیفیت آموزش، شایستگی دانشآموختگان و رشد حرفهای پرستاری سبب شده است. مطالعات تطبیقی یکی از راهبردهای ارتقای کیفیت و اعتباریابی نظامهای آموزشی است. این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه دکترای پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری دانشگاه تورنتو کانادا انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی- تطبیقی در سال 1398 از طریق مروری بر تاریخچه، عناصر برنامههای درسی دکترای پرستاری در دانشگاههای ایران و تورنتو با جستجوی اینترنتی منابع مرتبط و با کلیدواژههای فارسی و انگلیسی "دکترای پرستاری"،" آموزش پرستاری" و" برنامهی درسی " انجام شد. جهت مقایسه تطبیقی از الگوی (Beredy) استفاده شد.
نتایج: برنامهی آموزشی دکترای پرستاری در دانشگاههای ایران و دانشگاه تورنتو، بر ارزشهای حرفهای، ارتقای سلامت جوامع، عدالت اجتماعی، نوآوری و دانشجو محوری تأکید داشتند، لیکن در برنامه آموزشی دکترای پرستاری ایران، محور آموزشها بر حاکمیت ارزشهای اسلامی و توسعه علمی استوار بوده و در تورنتو با دیدگاهی فراملی بر ارزشهای فرهنگی و توانمندی رهبری بینالمللی تأکید شده است، در برنامه آموزشی ایران برخلاف تورنتو محتوای بیشتر دروس ماهیت تئوریک و انتزاعی داشته و ارتباط مشخصی با نیازهای سلامتی جامعه، نیازها و تواناییهای فراگیران ندارد. بر خلاف سیاستهای سختگیرانه چاپ مقاله منتج از رسالهی دکتری در ایران، دانشگاه تورنتو، تأکیدی بر الزام دانشجویان به ارائه مقاله ندارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، دورهی دکترای پرستاری در ایران، پاسخگویی مؤثری به نیازهای سلامتی جامعه را نداشته است و به دلیل فقدان دیدگاه فراملی، توانمندی فارغالتحصیلان را برای رهبری و مشارکت در سلامت جهانی و تحقیقات بینالمللی کاهش داده است. این شرایط ضرورت بازبینی برنامهها و محتواهای آموزشی و تعدیل قوانین مرتبط را اجتنابناپذیر میسازد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مطالعات تطبيقي دریافت: 1399/2/30 | پذیرش: 1399/6/2 | انتشار: 1399/7/14 | انتشار الکترونیک: 1399/7/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول