XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zainalipour H, Zarei E, Jahani Z. Developing and Validating a Virtual Classroom Model in Higher Education based on Connectivism Theory. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :354-363
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5074-fa.html
زینلی پور حسین، زارعی اقبال، جهانی زهرا. طراحی و اعتبارسنجی الگوی کلاس مجازی در آموزش عالی بر اساس نظریه ارتباط‌گرایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :354-363

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5074-fa.html


دانشگاه هرمزگان ، kish_jahani_z@yahoo.com
چکیده:   (2100 مشاهده)
مقدمه: به موازات تحولات همه جانبه در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نظام‌های آموزشی نیز با مطالبات جدیدی رو به رو شده است، یکی از این مطالبات توجه به آموزش مجازی است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کلاس مجازی برای آموزش عالی با استفاده از نظریه ارتباط‌گرایی انجام شد.
روش‌ها: رویکرد پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی بود. جامعه آماری پژوهش 120 مقاله معتبر و مرتبط با نظریه ارتباط‌گرایی و کلاس درس مجازی از سال 2005 تا 2017 بود که تعداد 14 مقاله به روش هدف‌مند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و از طریق کدگذاری 23 زیرمقوله شناسایی گردید. بدین ترتیب نتایج پژوهش منجر به شناسایی مؤلفه‌های کلاس مجازی (فعالیت‌های کلاسی، ابزار یادگیری، نقش معلم، منابع آموزشی، ارزشیابی یادگیری) به صورت یک الگو بر اساس نظریه یادگیری ارتباط‌گرایی شد. برای اعتبارسنجی الگوی مورد نظر از تکنیک کسب اطلاعات دقیق موازی (نمایش و ارائه تحلیل‌های داده‌ای و نتایج آن به متخصصان) و خود بازبینی محقق استفاده شد.
نتایج: بدین ترتیب نتایج پژوهش منجر به شناسایی مؤلفههای کلاس مجازی (فعالیتهای کلاسی، ابزار یادگیری، نقش معلم، منابع آموزشی، ارزشیابی یادگیری) به صورت یک الگو بر اساس نظریه یادگیری ارتباط‏گرایی شد. برای اعتبارسنجی الگوی مورد نظر با 5 نفر از متخصصین این زمینه مصاحبه به عمل آمد که ضمن اصلاح الگوی مورد نظر، اعتبار آن مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: در الگوی ارائه شده ضمن بهرهگیری از الگوهای پیشین کلاس درس ویژگیهای جدیدی متناسب با قرن بیست و یکم و در قالب نظریه ارتباطگرایی گنجانده شده که میتواند کلاس درس آموزش عالی را غنیتر نماید.
متن کامل [PDF 524 kb]   (922 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1399/2/30 | پذیرش: 1399/5/28 | انتشار: 1399/10/24 | انتشار الکترونیک: 1399/10/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education