XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi afrashteh M, Hejazi M, Davoodi N. The Mediating Role of Academic Resilience in Relation to The Dimensions of the Meaning of Education and Stress in Nursing Students' Life in. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :397-405
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5064-fa.html
یوسفی افراشته مجید، حجازی مسعود، داودی نازنین. نقش میانجی تاب‌آوری تحصیلی در رابطه ابعاد معنای تحصیل و استرس زندگی دانشجویی در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :397-405

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5064-fa.html


دانشگاه زنجان ، mjduosefi@gmail.com
چکیده:   (2156 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت و ضرورت استرس زندگی دانشجویی در رشته پرستاری به عنوان یکی از پرتنش‌ترین رشته‌های تحصیلی این پژوهش با هدف تعیین رابطه ابعاد معنای تحصیل و استرس زندگی دانشجویی با میانجی‌گری تاب‌آوری تحصیلی در دانشجویان رشته پرستاری انجام شد.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی، جامعه پژوهش شامل دانشجویان دانشکده پرستاری ابهر بود که از این جامعه نمونه‌ای به حجم212 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بود از پرسشنامه استرس دوران دانشجویی گادزلا (Gadzella)، پرسشنامه تاب‌آوری تحصیلی ساموئلز (Samuels) و پرسشنامه معنای تحصیل هندرسون-کینگ و اسمیت (Henderson-King, Smith) پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون با تحلیل مسیر بررسی و تحلیل شد.
نتایج: ضریب همبستگی استرس دوران دانشجویی با معنای تحصیل آینده 28/0، یادگیری 25/0، خود30/0-، گام بعدی30/0 و فشار روانی20/0 رابطه معناداری دارد و تاب‌آوری تحصیلی با ابعاد حرفه 20/0، یادگیری23/0، خود24/0، گام بعدی 24/0- و فشار روانی 16/0- با تاب‌آوری تحصیلی رابطه معناداری دارد و بین تاب‌آوری تحصیلی و استرس زندگی دانشجویی ضریب همبستگی 33/0- حاصل شده است که در سطح خطای 05/0 معنادار است.
نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج این پژوهش توصیه می‌شود تاب‌آوری دانشجویان را در معنایی که دانشجویان برای تحصیل قائل هستند و استرس زندگی دانشجویی مورد توجه و مد نظر قرار داد.
متن کامل [PDF 550 kb]   (883 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1399/1/30 | پذیرش: 1399/6/26 | انتشار: 1399/11/20 | انتشار الکترونیک: 1399/11/20

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education