Enjezab B, Dafei M, Bokaie M. Improving the Quality of Clinical Learning of Midwifery Students through One-by-One Model: An Action Research Approach. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :94-103
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5055-fa.html
انجذاب بهناز، دافعی مریم، بکائی مهشید. ارتقای کیفیت یادگیری بالینی دانشجویان مامایی با بهکارگیری مدل یک به یک: رویکرد اقدامپژوهی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21
() :94-103
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5055-fa.html
(دانشیار)گروه مشاوره در مامایی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی،یزد، ایران. ، mah_bokaie@yahoo.com
چکیده: (2105 مشاهده)
مقدمه: یکی از روشهای ارتقای آموزش بالینی اقدام پژوهی است. هدف مطالعه حاضر تأثیر به کارگیری مدل یک به یک در ارتقای کیفیت یادگیری بالینی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با استفاده از این رویکرد است.
روشها: این مطالعه اقدام پژوهی با استفاده از مدل چهار گانه لوین با مشارکت افراد ذینفع شامل دانشجویان مامایی، کارشناسان مامایی و مدیر گروه مامایی انجام گرفت. پنج بحث گروهی متمرکز و از طریق تحلیل محتوای کیفی مرسوم انجام شد و راهکار پیشنهادی ارتقای کیفیت یادگیری بالینی به صورت مدل آموزش یک به یک طراحی گردید. سپس بر اساس برنامه آموزشی تدوین شده، برنامه آموزشی در دو ترم تحصیلی اجرا شد.
نتایج: یافتههای مرحله اول نشان داد که میانگین تعداد دانشجو در هر گروه، میانگین حضور دانشجو در هر شیفت و میانگین تعداد خدمت ارائه شده (زایمان، کارگذاری وسیله داخل رحمی) در یک شیفت کاری مطلوب نبود که نشانگر نقایصی در حیطههای مهارتی، شخصیتی و مدیریتی در آموزش بالینی دانشجویان مامایی بود. پس از اجرای مدل یک به یک در دو ترم تحصیلی با ساعات حضور مؤثر دانشجو در بالین و افزایش تعداد خدمات انجام شده توسط وی در هر شیفت کاری و به طور کلی با بهبود عوامل مهارتی، شخصیتی و مدیریتی همراه بود.
نتیجهگیری: به کارگیری مدل یک به یک در ارتقای کیفیت یادگیری بالینی دانشجویان مامایی نقش مؤثری دارد ولی برنامهریزی آن و جلب مشارکت همکار آموزشی با چالشهایی رو به رو است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1398/12/21 | پذیرش: 1399/10/13 | انتشار: 1400/1/10 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول