Abdekhodaie Z, Keynezhad N, Mohammadi Keyvani M, Zangiabadi A. Journal Club is a Turning Point of Clinical Knowledge and Therapeutic Experience: Presenting a model. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :172-183
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5054-fa.html
عبدخدایی زهرا، کی نژاد نجمه، محمدی کیوانی مهتاب، زنگی ابادی عارفه. ژورنال کلاب نقطه عطف دانش درمانگری و تجربه بالینی: ارائه الگو. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20
() :172-183
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5054-fa.html
دانشگاه شهید بهشتی ، Z_abdekhodaie@sbu.ac.ir
چکیده: (2170 مشاهده)
مقدمه: دنیای امروز دنیای دانش و اطلاعات است و علوم مختلف با تکیه بر دانش و پژوهش توانستهاند به رشد روزافزون خود دست یابند. بنابراین پژوهش و شیوهی خوانش پژوهشها و کاربرد آنها در یک بستر بالینی اهمیتی ویژه دارد. این پژوهش بر آن است تا علاوه بر بررسی مروری مطالعات در رابطه با «ژورنالکلاب» با تمرکز بر علومی که با بالین بیمار در ارتباط هستند نظیر علوم پزشکی و روانشناسی به ارائه الگو مفید و تعاملی برای برگزاری جلسات بپردازد.
روشها: در این مطالعه مرور روایتی کلید واژههای ژورنال کلاب و همراهی آن با واژگان "تاریخچه"، "ارائه"، "روانشناسی"، "روانشناسی بالینی" و "پژوهش بالینی" در پایگاههای اطلاعاتی Google Scholar Pubmed, SID, Ensani, , Irandoc, Civilica, Magiran, Noormagz در بین سالهای 1379- 1398 هجری- شمسی و 2000 تا 2019 میلادی مورد جستجو قرار گرفت.
نتایج: در جستجوی مقدماتی284 مقاله به دست آمد که پس از حذف مقالات تکراری (143 مقاله) و پس از مطالعه عنوان و چکیده و در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج 29 مقاله وارد مرور شدند. یافتهها در سه مضمون کلی "ضرورت، اهداف و ارائه" به دست آمد. مضمون اصلی اهداف دارای پنج مضمون فرعی و مضمون اصلی ارائه شامل دو مضمون فرعی است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعات جهت برگزاری جلسات ژورنال کلاب که بتواند نقطه عطف دانش و تجربه باشد، لازم است اصول و قواعدی رعایت شود. با توجه به این اصول مدل پنج مرحلهای جلسات ژورنال کلاب شامل مرحله مقدماتی، کاوش، اعتباریابی، انتخاب و ارائه و مرحله تکمیلی ارائه شد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1398/12/21 | پذیرش: 1399/4/8 | انتشار: 1399/7/14 | انتشار الکترونیک: 1399/7/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول