XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jalilvand H, Abdi M, shahidi M. Determining the Criteria for Attract foreign students in Iranian Medical Universities from the Viewpoint of Faculty Members. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :194-204
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5049-fa.html
جلیلوند هادی، عبدی مجتبی، شهیدی مینو. تعیین معیار‌های جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران از نگاه اساتید. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :194-204

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5049-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایران ، shahidi.minoo@gmail.com
چکیده:   (2202 مشاهده)
مقدمه: بین‌المللی شدن آموزش عالی به مسأله‌ای مهم تبدیل شده است. این پژوهش با هدف استخراج معیار‌های لازم برای جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی ایران بود.
روش‌ها: این پژوهش به روش پیمایشی در زمستان 1397 انجام شد و جامعه پژوهش اساتید هیأت‌علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران بودند. نمونه‌گیری به روش نمونه گیری تمام شمارشی انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه نظرسنجی چهار قسمتی پژوهشگر ساخته بود. اطلاعات از طریق ایمیل و برگزاری جلسات نظرسنجی جمع‌آوری شد. برای ارائه نتایج از آمار توصیفی شامل فراوانی و درصد فراوانی و میانگین بهره برده شد.
نتایج: میزان پاسخ دهی 51 % بود و در نهایت 92 پرسشنامه تحلیل شد. در این پژوهش معیارهای حداقلی جذب دانشجوی خارجی در مقاطع تحصیلی مختلف استخراج گردید که شامل حیطه‌های علمی، آموزشی و عمومی بود. تمامی اساتید (100%) تمایل به مشارکت در جذب دانشجوی بین‌الملل و بهره‌مندی از حضور آنها در سطح دانشگاه داشتند و 80 نفر (90/86 %) از اساتید معتقد بودند که دانشجویان بین‌الملل نیاز به کلاس آشنایی با مذهب و فرهنگ ایران را دارند.
نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر معیار‌های حداقلی جذب دانشجو خارجی از نظر اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران را مشخص کرد که این مسأله می‌تواند همراه با انجام اصلاحات مورد نیاز گروه‌های مختلف پزشکی به عنوان یک آیین‌نامه جامع و استاندارد به منظور پذیرش دانشجوی خارجی به تفکیک سطوح تحصیلی مختلف در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مورد استفاده قرارگیرد.
متن کامل [PDF 510 kb]   (558 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1398/12/10 | پذیرش: 1399/4/23 | انتشار: 1399/8/11 | انتشار الکترونیک: 1399/8/11

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education