[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 406-415 برگشت به فهرست نسخه ها
وزن‌دهی گزاره‌های ارزشیابی اعضای هیأت‌علمی دانشکده دندانپزشکی اصفهان از دیدگاه دانشجویان
ایمانه عسگری ، مهدی خسروی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، asgari_i@dnt.mui.ac.ir
چکیده:   (179 مشاهده)
مقدمه: در راستای بهبود نظام ارزشیابی اساتید در دانشگاه علوم پزشکی، یکی از اقدامات لازم، بهبود فرم‌های ارزشیابی است. با توجه به تفاوت ارزش معیارهای معمول از دیدگاه فراگیران، این مطالعه با هدف اولویت‌بندی و وزن‌دهی گزاره‌های ارزشیابی اعضای هیأت‌علمی دانشکده دندانپزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی بر اساس آنتروپی شانون انجام شد.
روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی توصیفی در دانشجویان بعد از علوم پایه دانشکده دندانپزشکی اصفهان در سال 1397-1398 انجام شد. 432 نفر از دانشجویان به صورت سرشماری به طرح وارد شدند و به میزان اهمیت گزاره‌های فرم‌های ارزشیابی رایج در سامانه ارزشیابی اساتید دانشگاه، بر اساس طیف لیکرت (خیلی مهم تا بسیار کم اهمیت) نمره دادند. جهت وزن‌دهی و اولویت‌بندی گزاره‌ها از روش آنتروپی شانون(Shannon ) در نرم‌افزار اکسل، استفاده شد. میانگین نمرات اهمیت با آزمون‌های غیر پارامتریک مربوطه برای ارتباط با جنسیت، سال ورودی و معدل دانشجو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: براساس نظرات 393 نفر از دانشجویان، در بین دروس عملی توجیه فراگیران با وزن 06269/0 و حضور به موقع استاد در محل آموزش عملی با وزن 06261/0 و در دروس نظری، ارائه مطالب درسی به صورت کاربردی با وزن 08358/0 و تسلط بر مطالب درسی با وزن 08354/0 بیش‌ترین وزن را به خود اختصاص داد. نتایج نشان داد در دروس عملی معیار "توجیه یادگیرنده در ابتدای آموزش عملی" و در دروس نظری معیارهای "ارائه مطالب درسی به صورت کاربردی" دارای بیش‌ترین اهمیت و وزن بود.
نتیجه‌گیری: وزن‌های به دست آمده برای گزاره‌های ارزشیابی بر اساس روش شانون در ابزار ارزشیابی مربوط به دروس عملی و نظری پس از تایید پایایی می‌تواند در محاسبات استفاده گردد.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی استاد، دانشجو، آنتروپی شانون، دانشجویان دندانپزشکی
متن کامل [PDF 314 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: 1398/12/1 | پذیرش: 1399/9/4 | انتشار: 1399/11/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgari I, Khosravi M. Item Weighting of the Faculty Member's Evaluation Form Regarding Shannon Entropy Technique from Dental Students' View. Iranian Journal of Medical Education. 2020; 20 :406-415
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5041-fa.html

عسگری ایمانه، خسروی مهدی. وزن‌دهی گزاره‌های ارزشیابی اعضای هیأت‌علمی دانشکده دندانپزشکی اصفهان از دیدگاه دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :406-415

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5041-fa.html



جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4299