Karimi S, Karimi Moonaghi H, Mousavi Bazaz M. Comparing the Criteria for Promoting Faculty Members of Iranian Medical Universities with Selected Universities of the World: A Comparative Study. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :364-374
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5031-fa.html
کریمی شیرین، کریمی مونقی حسین، موسوی بزاز مجتبی. مقایسه معیارهای ارتقای اعضای هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی ایران با دانشگاههای منتخب جهان: یک مطالعه تطبیقی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20
() :364-374
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5031-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، mousavim@mums.ac.ir
چکیده: (1805 مشاهده)
مقدمه: انجام مطالعات تطبیقی یکی از روشهای پژوهش در بازنگری برنامههای آموزشی است. این مطالعه با هدف توصیف، تفسیر و مقایسه معیارهای ارتقای دانشگاههای علوم پزشکی ایران با دانشگاههای منتخب دنیا انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی - تطبیقی ابتدا آییننامه جدید ارتقای اعضای هیأتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی ایران مورد مطالعه قرار گرفت. سپس جدیدترین معیارهای ارتقای اساتید در سایر دانشگاهها و پژوهشهای انجام شده در رابطه با این موضوع، با جستجو در سایتهای دانشگاههای مختلف و پایگاههای Med -Pub Google scholar-Scupos و مجلههای proquest و Magiran جمعآوری، ترجمه و مورد مطالعه قرار گرفت. چهار دانشگاه برتر در رتبهبندی بینالمللی شانگهای شامل:هاروارد، استنفورد، ویل کورنل و جانهاپکینز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. الگوی مورد استفاده در این مطالعه الگوی بردی (Beredy) است که چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه را در مطالعات تطبیقی مشخص میکند.
نتایج: معیارها در دانشگاههای منتخب درحوزههای آموزشی، پژوهشی، مهارت و نوعآوری یا مراقبت بالینی و در بعضی موارد ساخت برنامه است، که داوطلب ارتقا یک حوزه را انتخاب میکند. همچنین یک معیار حمایتی متشکل از دستاورد در همه حوزهها و فعالیتهای خاص وجود دارد. در ایران معیارهای آموزشی، پژوهشی - فناوری، علمی - اجرایی و فرهنگی –تربیتی و اجتماعی به عنوان معیار اصلی هستند.
نتیجهگیری: نتایج به دست آمده به سیاستگذاران علمی کشور امکان خواهد داد معیارهای ارتقای اعضای هیأتعلمی را با دید وسیعتر طراحی، بازنگری واصلاح نمایند که زمینه ارتقای همه جانبه آموزش علمی و تحقیقاتی کشور باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مطالعات تطبيقي دریافت: 1398/11/15 | پذیرش: 1399/4/14 | انتشار: 1399/10/30 | انتشار الکترونیک: 1399/10/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول