دانشگاه تبریز ، mohammadbardel@gmail.com
چکیده: (1780 مشاهده)
مقدمه: وجود تحقیقات متعدد و گاه متناقض در حوزه یادگیری مبتنی بر مسأله و پیشرفت تحصیلی لزوم انجام یک پژوهش ترکیبی در این حوزه را مورد تأکید قرار میدهد. این پژوهش به روش فراتحلیل با هدف تعیین اندازه اثر ترکیبی تأثیر یادگیری مبتنی بر مسأله با پیشرفت تحصیلی انجام گرفت.
روشها: هدف این پژوهش، فراتحلیل مطالعات انجامگرفته در زمینهی تأثیر یادگیری مبتنی بر مسأله بر پیشرفت تحصیلی است. برای فراتحلیل از رویکرد (هانتز و اشمیت) استفاده شده است. از بین 36 مطالعه شناسایی شده، 23 مطالعه وارد تحلیل شد. در پایگاههای اطلاعاتی تخصصی ایران و جهان شامل (isc, iranmedex, Noormags, SID, Magiran, irandoc, PubMed, EBSCO, worldcat, sciencedirect, Springer, ProQuest and google scholar) بین سالهای 2020-2007 یافتهها و اطلاعات موردنظر جهت دستیابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت.
نتایج: بررسی مطالعات حاکی از آن است که یادگیری مبتنی بر مسأله بر پیشرفت تحصیلی مؤثر است. اندازه اثر 90/0 بر اساس معیار کوهن بسیار زیاد ارزیابی میشود و بهطور کلی استفاده از یادگیری مبتنی بر مسأله باعث پیشرفت تحصیلی میشود و در نتیجهی آن انتقال یادگیری به جهان خارج افزایش مییابد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند راهگشای تحقیقات در حوزه یادگیری و روش تدریس در آینده باشد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1398/9/21 | پذیرش: 1399/8/28 | انتشار: 1399/12/12 | انتشار الکترونیک: 1399/12/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول