[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 429-440 برگشت به فهرست نسخه ها
فراتحلیل اثربخشی یادگیری مبتنی بر مسأله بر پیشرفت تحصیلی
محمد باردل ، فیروز محمودی
دانشگاه تبریز ، mohammadbardel@gmail.com
چکیده:   (236 مشاهده)
مقدمه: وجود تحقیقات متعدد و گاه متناقض در حوزه یادگیری مبتنی بر مسأله و پیشرفت تحصیلی لزوم انجام یک پژوهش ترکیبی در این حوزه را مورد تأکید قرار می‌دهد. این پژوهش به روش فراتحلیل با هدف تعیین اندازه اثر ترکیبی تأثیر یادگیری مبتنی بر مسأله با پیشرفت تحصیلی انجام گرفت.
روش‌ها: هدف این پژوهش، فراتحلیل مطالعات انجام‌گرفته در زمینه‌ی تأثیر یادگیری مبتنی بر مسأله بر پیشرفت تحصیلی است. برای فراتحلیل از رویکرد (هانتز و اشمیت) استفاده‌ شده است. از بین 36 مطالعه شناسایی شده، 23 مطالعه وارد تحلیل شد. در پایگاه‌های اطلاعاتی تخصصی ایران و جهان شامل (isc, iranmedex, Noormags, SID, Magiran, irandoc, PubMed, EBSCO, worldcat, sciencedirect, Springer, ProQuest and google scholar) ‌بین سال‌های 2020-2007 یافته‌ها و اطلاعات موردنظر جهت دستیابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت.
نتایج: بررسی مطالعات حاکی از آن است که یادگیری مبتنی بر مسأله بر پیشرفت تحصیلی مؤثر است. اندازه اثر 90/0 بر اساس معیار کوهن بسیار زیاد ارزیابی می‌شود و به‌طور کلی استفاده از یادگیری مبتنی بر مسأله باعث پیشرفت تحصیلی می‌شود و در نتیجه‌ی آن انتقال یادگیری به جهان خارج افزایش می­یابد.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش می‌تواند راه‌گشای تحقیقات در حوزه‌ یادگیری و روش تدریس در آینده باشد.
واژه‌های کلیدی: یادگیری مبتنی بر مسأله، پیشرفت تحصیلی، فراتحلیل
متن کامل [PDF 358 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1398/9/21 | پذیرش: 1399/8/28 | انتشار: 1399/12/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bardel M, Mahmoodi F. Meta- Analysis of Problem Based Learning on Students' Academic Achievement. Iranian Journal of Medical Education. 2020; 20 :429-440
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5003-fa.html

باردل محمد، محمودی فیروز. فراتحلیل اثربخشی یادگیری مبتنی بر مسأله بر پیشرفت تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :429-440

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5003-fa.html



جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4299