Komeili G R, Rezai G A. Methods of Student Assessment used by Faculty Members of Basic Medical Sciences in Medical University of Zahedan. Iranian Journal of Medical Education 2001; 1 (4) :52-57
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-50-fa.html
کمیلی غلام رضا، رضایی قربان علی. نحوه ارزشیابی دانشجویان توسط اعضای هیات علمی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1380; 1 (4) :52-57
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-50-fa.html
چکیده: (20155 مشاهده)
مقدمه ارزشیابی یکی از جنبههای مهم در فرایند فعالیتهای آموزشی است و توسط آن میتوان به کاستیها و نقاط قوت برنامه آموزشی پی برد و راهکار مناسبی را در جهت حل مشکلات برنامه آموزشی ارایه نمود. به همین منظور، نحوه ارزشیابی دانشجویان توسط اعضای هیات علمی مورد مطالعه قرار گرفت.روشها برای انجام این پژوهش توصیفی، پرسشنامهای تهیه شده و در اختیار اساتید قرار گرفت و سپس اطلاعات استخراج شده از 51 پرسشنامه برگشتی، با استفاده از روشهای آماری توصیفی وتحلیلی و توسط نرمافزاز SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج 5/72 درصد اعضای هیات علمی علوم پایه دانشگاه، از ارزشیابی مرحلهای و 5/27 درصد آنها از ارزشیابی تراکمی استفاده میکنند. مهمترین آزمونهای مورد استفاده برای ارزشیابی به ترتیب: سوالات چند گزینهای و آزمونهای کتبی (تشریحی) میباشد. اساتید عمدتا مهمترین ملاک ارزشیابی خود را امتحان پایان ترم میدانند. اکثریت قریب به اتفاق آنها (2/90 درصد) به هنگام تدریس، از طرح درس استفاده میکنند. حدود 30 درصد آنها دارای مدرک دکترا (PhD) بوده و عمدتا در بیش از یک مقطع تدریس مینمایند. 51 درصد اساتید امتحان میان ترم برگزار میکنند. بین مقطع تحصیلی تدریس شده توسط اساتید و نحوه ارزشیابی آنها از دانشجویان رابطه معنیداری وجود داشت. اکثر اساتید از نظر سنی و سابقه تدریس جوان بوده و میانگین تعداد واحدهایی را که در هر ترم تدریس مینمایند، بیشتر از سقف موظف آنها میباشد.بحث با اینکه اساتید عمدتا ارزشیابی مرحلهای را مورد استفاده قرار میدهند، اما با این حال، مهمترین ملاک ارزشیابی را امتحان پایان ترم میدانند. تجدید نظر در روشهای ارزشیابی و تدریس و توجه به روشهای نوین ارزشیابی میتواند مشکلات موجود را کاهش دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1380/9/24 | انتشار: 1380/9/24 | انتشار الکترونیک: 1380/9/24