Hosseini Nejad Z, Mousapour N. Assessing Internal Efficiency Indicators For Medical Education At Kerman University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (1) :3-13
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5-fa.html
حسینی نژاد زهرا، موسی پور نعمت اله. ارزیابی برخی شاخص های کارآیی درونی آموزش رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (1) :3-13
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5-fa.html
چکیده: (17013 مشاهده)
مقدمه دانشگاههای ایران، فاقد یک نظام ارزشیابی مدون، علمی و نهادینه شده برای ارزشیابی کیفیت و مشروعیتبخشی به اهداف و عملکردهای خود میباشند. پاسخگویی به مواردی از قبیل: نرخ ترک تحصیل، میزان اتلاف، نرخ ماندگاری، متوسط طول تحصیل و نرخ مردودی، با بررسی کارآیی درونی نظام آموزشی امکانپذیر است. این مطالعه در پی تعیین برخی شاخصهای کارآیی درونی نظام آموزشی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان است.روشها در یک مطالعه توصیفی، برای تشخیص کارآیی درونی به محاسبه شاخصهای کارکرد تحصیلی، تعداد 101 دانشجوی پزشکی ورودی 1372 از زمان ثبت نام تا مرحله دانشآموختگی مورد بررسی قرار گرفتند. با مراجعه به پرونده تحصیلی دانشجویان، دادههای لازم جمعآوری گردید. اطلاعات و دادههای مربوط به هر دانشجو با استفاده از نرمافزار SPSS دادهپردازی و تحلیل شد.نتایج میزان اتلاف دانشجویان مذکر 4.4 درصد، دانشجویان مؤنث 7/0 درصد، دانشجویان بدون سهمیه 2/2 درصد و دانشجویان با سهمیه 5/6 درصد بوده است. با احتساب نیمسال تابستانی، به طور متوسط، دانشجویان مذکر 63/17، دانشجویان مؤنث 56/17، دانشجویان بدون سهمیه 31/17، دانشجویان با سهمیه 41/18 نیمسال مشغول به تحصیل بودهاند. بیشترین نرخ مردودی در نیمسال اول 1373 و بیشترین نرخ شکست در دروس پایه و تخصصی با 6/5 درصد دیده شده است.بحث تفاوت بارز میان دانشجویان سهمیه و دانشجویان بدون سهمیه در کارآیی، بیانگر این است که تنها اعطای سهمیهای از ظرفیت دانشگاهها به نهادها کافی نیست، بلکه لازم است در جهت استیفای این حق نیز، گامهایی برداشت. احتمالاً با اجرای برنامههایی مثل: برنامه آشنایی با دانشگاه، برنامه تعیین فعالیتهای آموزشی و درسی و برنامه مشاوره و راهنمایی و تقویت پایه تحصیلی، میتوان برخی کمکها را به این گروه دانشجویان ارایه کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1390/5/25 | انتشار: 1383/3/26 | انتشار الکترونیک: 1383/3/26