[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 214-227 برگشت به فهرست نسخه ها
تفکر مجدد در مورد دیسیپلین‌های علمی: پیشنهاد الگوی چند لایه‌ای دیسیپلین علمی
شهرام یزدانی ، مریم حاجی‌احمدی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، shahram.yazdani@yahoo.com
چکیده:   (853 مشاهده)
مقدمه: دیسیپلین‌ها حوزه‌های دانشی هستند که به واسطه مجموعه‌ای از مفروضات فلسفی و نظریه‌های بنیادین بهم پیوند می‌خورند و موجب شکل‌گیری مرزهای ساختگی در مسیر کسب معرفت نسبت به پدیده‌های طبیعی می‌شوند. مطالعه حاضر با هدف تبیین ماهیت دیسیپلین علمی با مروری بر تعاریف دیسیپلین و پیشنهاد الگوی چند لایه‌ای انجام شد.
روش‌ها: در این مقاله از استراتژی مرور نقادانه کارنول و دالی (Carnwell and Daly) برای سنتز مدل نظری استفاده شد. مفاهیم کلیدی در موضوع مورد پژوهش در پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط گوگل اسکولار ((Google Scholar، اریک (Eric)، پاب مد سنترال (Pubmed Central) تا سال 2018میلادی با کلید واژه‌های، دیسیپلین علمی، حوزه‌های علمی، حوزه‌های دانشی، مرزهای دیسپلین، جستجو شد.
نتایج: در این مطالعه، با مرور، ادغام و تعمیم دیدگاه‌ها و تعاریف مختلفی که از دیسیپلین ارائه شده است، مدلی چندلایه از دیسیپلین علمی ارائه شد. این مدل شامل 13 لایه اصلی و 37 لایه فرعی است. هر یک از این لایه‌ها، یکی از ساحت‌های دیسیپلین‌های علمی را مشخص می‌کند.
نتیجه‌گیری: شناخت اجزای زیر‌سازه‌های دیسیپلین به تبیین و روشن‌سازی فرایند شکل‌گیری رشته‌های علمی کمک می‌نماید و چارچوب مفیدی جهت ارزیابی و توسعه­ی میان‌رشته‌گی مهیا می‌سازد.
 
واژه‌های کلیدی: تفکر مجدد، دیسیپلین علمی، دیسیپلین، مدل چند لایه دیسیپلین
متن کامل [PDF 739 kb]   (218 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1398/8/10 | پذیرش: 1399/5/19 | انتشار: 1399/8/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani S, Hajiahmadi M. Proposing a Multi-Layered Model of Scientific Discipline. Iranian Journal of Medical Education. 2020; 20 :214-227
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4991-fa.html

یزدانی شهرام، حاجی‌احمدی مریم. تفکر مجدد در مورد دیسیپلین‌های علمی: پیشنهاد الگوی چند لایه‌ای دیسیپلین علمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :214-227

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4991-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4341