XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ََAmini rarani M, Keyvanara M, Nosratabadi M. Content analysis of official curriculum of medical sciences from the perspective of early childhood development. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :506-518
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4976-fa.html
امینی رارانی مصطفی، کیوان آرا محمود، نصرت آبادی مهدی. تحلیل محتوای کوریکولوم رسمی رشته‌های علوم پزشکی از منظر تکامل دوران ابتدای کودکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :506-518

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4976-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، nosrat.welfare@gmail.com
چکیده:   (2543 مشاهده)
مقدمه: امروزه رویکرد تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت به عنوان یکی از مهم‌ترین دیدگاه‌ها در بررسی تفاوت‌های سلامتی بین و درون جوامع مورد توجه قرار گرفته است، در این رویکرد مفهوم تکامل دوران ابتدای کودکی موضوعی برجسته در تکامل همه جانبه کودک در نظر گرفته شده است.  این مطالعه با هدف تحلیل محتوای کوریکولوم رسمی رشته‌های علوم پزشکی از منظر تکامل دوران ابتدای کودکی انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه کیفی با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای جهت دار بر اساس الگوی حیطه‌های منتخب عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، سرفصل برنامه‌های درسی 27 رشته تحصیلی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ارائه می‌شود از منظر تکامل ابتدایی دوران کودکی تحلیل محتوا شد. در تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار MAXQDA استفاده شد.
نتایج: نتایج حاصل از تحلیل محتوا نشان داد در مقطع کارشناسی بیش‌ترین سرفصل‌های مربوط به تکامل دوران ابتدای کودکی مربوط به رشته مامایی بود (25بار)، در مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری کودکان(14 بار) بود. در مجموع در کلیه مقاطع به ترتیب بیش‌ترین دروس حاوی مفهوم تکامل ابتدای کودکی مربوط به کارشناسی مامایی، کارشناسی بهداشت عمومی و کارشناسی ارشد پرستاری کودکان بود.
نتیجه‌گیری: در مقایسه سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی بیش‌ترین سرفصل‌های تکامل دوران ابتدای کودکی مربوط به مقطع کارشناسی بود. از آنجا که هدف از آموزش پزشکی کسب دانش، مهارت و نگرش لازم برای مراقبت از بیمار و ارتقای سطح سلامت افراد جامعه است، لازم است محتوای آموزشی دانشجویان پزشکی نگاهی جامعه نگر داشته باشد و جایگاه تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت و به طور خاص مباحث مربوط به تکامل دوران ابتدای کودکی در سرفصل دروس برجسته باشد.
متن کامل [PDF 716 kb]   (787 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1398/7/3 | پذیرش: 1398/9/30 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education