Mokhtari Kia A, Asadi Piri Z, Ghasempour S, Alaei R, Nouraei Motlagh S, Bakhtiar K. Attitude of public health students towards their field of study and future professions in Lorestan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :519-529
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4972-fa.html
مختاریکیا عاطفه، اسدی پیری زهرا، قاسمپور سامان، علایی راضیه، نورایی مطلق ثریا، بختیار کتایون. نگرش دانشجویان رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19
() :519-529
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4972-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، mnazy1371@gmail.com
چکیده: (2817 مشاهده)
مقدمه: رﺷﺘه ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و اﺷﺘﻐﺎل آیﻨﺪه ﻫﻤﻮاره از ﻧﮑات مهم و ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺨﺶ آﻣﻮزش ﺑﻮده است. این مطالعه با هدف بررسی نگرش دانشجویان رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، دانشجویان مشغول به تحصیل ترم سوم تا ترم هشتم رشته بهداشت عمومی در سال 1397 جامعه پژوهش (84نفر) بودند که با روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار بکارگرفته شده در این مطالعه برگرفته از پرسشنامه سنجش نگرش در دانشگاه مینه سوتای امریکا بود که در ایران توسط صمدی و همکاران ترجمه گردیده است و پایایی و روایی آن تایید شده است. تحلیل دادهها از طریق آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون همبستگی پیرسون انجام گرفت.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره نگرش دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی به ترتیب برابر با 1/5±14/27 (میانگین نظری آزمون=27) و 25/5±79/22 (میانگین نظری آزمون =24) بود. بین نگرش دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی، همبستگی مستقیم مشاهده شد (0001/0p> و 472/0r=). عوامل مهمی که سبب نگرش منفی نسبت به آینده شغلی میگردد، نگرانی نسبت به آیندهی شغلی، مزایای حقوقی نامناسب رشته، عدم تناسب سرفصل و دروس ارائه شده با نیازهای جامعه هستند. مهمترین عوامل نگرش منفی نسبت به رشته تحصیلی، دیدگاه منفی جامعه و دانشجویان سایر رشتهها نسبت به رشته است.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج ﻧﮕﺮش داﻧﺸـﺠﻮیان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﺷﺘﻪ ﺗﺤﺼـﯿﻠﯽ و آیﻨﺪه ﺷﻐﻠﯽ، منفی (نزدیک به متوسط) بود. تقویت برنامههای آموزشی، بازنگری سرفصل و دروس ارائه شده، بهبود کارآموزی دانشجویان و پذیرش دانشجو با توجه به نیاز جامعه و فراهم کردن شرایط استخدامی از عواملی است که میتواند در افزایش سطح رضایت از رشته تحصیلی و دیدگاه دانشجویان نسبت به آینده شغلی اثرگذار باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1398/6/25 | پذیرش: 1398/9/26 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول