XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadimehr M, Ghasemi A. Explaining the Role of Socioeconomic Status by Mediating Mental Well-being in Predicting Students' Academic Success. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :533-541
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4953-fa.html
محمدی مهر مژگان، قاسمی علی. تبیین نقش وضعیت اجتماعی-اقتصادی با میانجگیری بهزیستی ذهنی در پیش‌بینی موفقیت تحصیلی دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :533-541

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4953-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ارتش (آجا) ، mojganmehr20@yahoo.com
چکیده:   (1530 مشاهده)
مقدمه: موفقیت تحصیلی از مهم‌ترین مشکلات فراروی نظام آموزشی دانشگاه‌ها است که بررسی عوامل تأثیرگذار بر آن اهمیت دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر وضعیت اجتماعی اقتصادی و بهزیستی ذهنی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش انجام شد.
روش‌ها: در‌این مطالعه توصیفی همبستگی، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 97-1396 بود. نمونه مورد نظر در‌این پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای از کل جامعه آماری در دسترس به تعداد 310 نفر انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه روا و پایای بهزیستی ذهنی میگرز مای و کیز(Magyar-Mae & Keyes)  و پرسشنامه وضعیت اجتماعی- اقتصادی اسلامی و همکاران بود. موفقیت تحصیلی بر اساس نمره معدل دانشجویان بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزار لیزرل (Lisrel-8.8) انجام شد.
نتایج: اثرات مستقیم زیر متغیر‌های بهزیستی ذهنی بر موفقیت تحصیلی به ترتیب بهزیستی روانی 46%، بهزیستی عاطفی 22% و بهزیستی اجتماعی 18% به دست آمد. همچنین مقادیر اثرات مستقیم وضعیت اجتماعی- اقتصادی بر موفقیت تحصیلی به 47/0 بود و میزان اثرات مستقیم بهزیستی ذهنی با وضعیت اجتماعی اقتصادی 45/0 به دست آمد.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر دال بر وجود تأثیر مستقیم و معنادار متغیرهای بهزیستی ذهنی و وضعیت اجتماعی- اقتصادی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش بود. لذا توصیه می‌گردد به منظور موفقیت تحصیلی دانشجویان‌این دانشگاه به بهزیستی ذهنی و وضعیت اجتماعی -اقتصادی آنان در کنار سایر مؤلفه‌های اثرگذار بر موفقیت تحصیلی توجه گردد.
متن کامل [PDF 415 kb]   (407 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1398/5/16 | پذیرش: 1398/11/13 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education