Najimi A, Shafiee F, Haghani F. Evaluation of Self-care Diabet Program in Health System based on CIPP Evaluation Model. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :472-482
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4923-fa.html
نجیمی آرش، شفیعی فرزانه، حقانی فریبا. ارزشیابی برنامههای آموزش خودمراقبتی دیابت در سیستم بهداشتی بر اساس الگوی سیپ. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19
() :472-482
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4923-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، fariba.haghani@gmail.com
چکیده: (137113 مشاهده)
مقدمه: تدوین و اجرای برنامهها، تحقق آرمانها و میزان دستیابی به هدف با استفاده از ارزشیابی امکانپذیر است. با ارزشیابی یک برنامه آموزش خودمراقبتی میتوان به میزان سازگاری و هماهنگی برنامه و عوامل مؤثر در بهبود برنامه پی برد. پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی برنامه خودمراقبتی دیابت نوع 2 براساس الگوی سیپ در سیستم بهداشتی سال 1397 انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی و ارزشیابی، برنامه خودمراقبتی دیابت بر اساس الگوی سیپ مورد ارزشیابی قرار گرفت و اطلاعات به شکل مقطعی از شبکه بهداشت شهرستان مبارکه از استان اصفهان جمعآوری گردید. جامعه آماری مطالعه شامل 81 نفر از افراد مطلع یا درگیر اجرای برنامه خودمراقبتی دیابت شامل رییس مرکز بهداشت شهرستان ، کارشناس مسؤول مبارزه با بیماریها، کارشناس مسؤول غیرواگیر شهرستان، مراقبین سلامت مراکز و پایگاههای بهداشتی(زن و مرد) و بهورزان خانههای بهداشت (زن و مرد) بودند که با روش سرشماری وارد مطالعه شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات مدل ارزشیابی CIPP (Context, Input, Process and Product) پس از تأیید روایی و پایایی استفاده شد. در نهایت دادههای حاصل از پرسشنامه در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: براساس الگوی سیپ میانگین نمرههای ارزشیابی در حیطه زمینه 47/0±32/4، در حیطه درونداد 35/0±47/3 (به طور معناداری پایینتر از حد متوسط)، در حیطه فرآیند 34/0±17/4 و در حیطه برونداد 40/0±41/4 (بالاتر از حد متوسط) بود (05/0> p). نتایج مطالعه حاضر نشان داد میانگین نمره ارزشیابی براساس الگوی سیپ در هر سه حیطه زمینه، فرآیند و برونداد مطلوب و در حیطه درونداد نیمه مطلوب بود.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج ارزشیابی پیشنهاد میشود که ارزشیابی این برنامه به طور مستمر انجام و نقاط قوت و ضعف برنامه مشخص و اصلاح گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1398/3/9 | پذیرش: 1398/6/20 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول