XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavan B, Ghomi M, Moslemi Z, Jafaripoor H, Mahmoodi ُ, Moslemi A. The Relationship Between Sspiritual Intelligence With Academic Motivation and Academic Vitality in Students Arak Uuniversity of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :239-247
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4877-fa.html
توان بهمن، قمی مهین، مسلمی زهرا، جعفری پور فردوسیه حسن، محمودی سید عبدالله، مسلمی اعظم. رابطه هوش معنوی با اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :239-247

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4877-fa.html


دانشگاه اراک ، zmoslemi75@yahoo.com
چکیده:   (3037 مشاهده)
مقدمه: هوش معنوی نوعی سازگاری و رفتار است که فرد را در جهت هماهنگی با محیط، سلامت، بهبود عملکرد، خلاقیت و غیره یاری می‌نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی با اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش توصیفی همبستگی در سال 97- 1396 انجام شد. نمونه‌ای با حجم 341 نفر از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی بر حسب جنسیت انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های هوش معنوی عبدالله‌زاده ، اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران و سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی‌زاده جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: بین هوش معنوی با اشتیاق تحصیلی (284/0, r= 0001/0(p= و سرزندگی تحصیلی (248/0, r= 0001/0(p= یک همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت. بین اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی یک همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت (149/0, r= 008/0(p=. بین میانگین نمره سرزندگی تحصیلی دانشجویان دختر با پسر تفاوت معناداری وجود داشت (001/0(p= .
نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های هوش معنوی که منجر به افزایش اشتیاق و سرزندگی تحصیلی به عنوان متغیرهای مهم و تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی و در نهایت پیشرفت شغلی دانشجویان دانشگاه‌ها در آینده می‌شود، بسیار ضروری است.
متن کامل [PDF 313 kb]   (1148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1397/12/5 | پذیرش: 1398/3/26 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education