Ghavi A, Valizadeh L, Zamanzadeh V, Kianian T. Designing and Validating Novel Scales for the Evaluation of Curriculum in Terms of Ethics and Justice. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :554-564
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4849-fa.html
قوی آرزو، ولی زاده لیلا، زمان زاده وحید، کیانیان تُکتَم. طراحی و روانسنجی ابزارهای جدید برای ارزشیابی برنامههای آموزشی از منظر اخلاق و عدالت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19
() :554-564
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4849-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، t.kianian67@gmail.com
چکیده: (2067 مشاهده)
مقدمه: اهمیت اخلاق به ویژه عمدهترین مبحث آن یعنی عدالت محوری در طراحی برنامههای آموزشی و نقش اساسی برنامههای آموزشی در رشد و توسعهی کشور سبب شد تا مطالعهی حاضر با هدف طراحی ابزارهای جدید برای ارزشیابی برنامههای آموزشی از منظر اخلاق و عدالتبه صورت یک مطالعه اولیه انجام شود.
روشها: مطالعه حاضر از نوع توسعهای و روانسنجی بود که در دانشکدهی پرستاری و مامایی تبریز در سال 1397صورت پذیرفت. جهت تدوین ابزارهای اولیه ابتدا با استفاده از مرور متون گسترده، اخلاق، عدالت و برنامههای آموزشی تعریف شد و سپس گویههای ابزارها ارائه گردید. جهت بررسی روایی صوری و محتوایی ابزارها علاوه بر روش کیفی از آمار توصیفی نیز استفاده شد و پایایی ابزارها با روش توافق بین ارزیابان (کاپا) و روش همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) مورد تأیید قرار گرفت.
نتایج: ابزار ارزشیابی برنامههای آموزشی از منظر اخلاق محوری ابتدا در 25 گویه و ابزار ارزشیابی برنامه از نظر عدالت محوری ابتدا در 39 گویه ارائه شد. پس از تعیین روایی صوری و محتوا به صورت کمی و کیفی، گویههای ابزارهای ارزشیابی برنامههای آموزشی از منظر اخلاق و عدالت، به ترتیب به 28 و 32 گویه تغییر یافتند. روایی محتوای کل ابزارها، بر اساس S-CVI/Ave به ترتیب 34/96 و 07/89 بود. ضریب کاپا برای هر یک به ترتیب 87/0 و 81/0 و ضریب آلفای کرونباخ 76/0 و 92/0 محاسبه شد.
نتیجهگیری: در این مطالعه ابزارهای ارزشیابی برنامه آموزشی از منظر اخلاق و عدالت تدوین شد که میتواند برنامه های آموزشی را از نظر غنای اصول اخلاقی مورد نیاز در حوزهی سلامت بررسی نماید. انجام مطالعات بیشتر با استفاده از ابزارهای اولیه طراحی شده، در سایر محیطهای آموزشی پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1397/10/22 | پذیرش: 1398/11/8 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول