Tolyat M, Helal Birjandi M. Effect of clinical team teaching (mentorship program) on educational satisfaction of operation room students in vali-Asr Hospital of Birjand 2017. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :382-384
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4837-fa.html
تولیت مریم، هلال بیرجندی مرضیه. رضایت دانشجویان اتاق عمل از به کارگیری دانشجویان عرصه در تیم آموزش بالینی(طرح منتورشیپ). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19
() :382-384
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4837-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، tolyatm@yahoo.com
چکیده: (2673 مشاهده)
اتاق عمل یکی از محیطهای پرخطر برای بیماران است که آموزش بالینی در آن اهمیت به سزایی دارد. بعضی از مشکلاتی که بعد از عمل ممکن است برای بیماران روی دهد به دلیل کم تجربگی پرسنل اتاق عمل است گرچه تعداد این موارد زیاد نیست ولی ممکن است مرگ بیماران را درپی داشته باشد(1). این در حالی است که مطالعات نشان میدهد فارغالتحصیلان فاقد مهارت مورد نیاز برای انجام کارهای بالینی هستند(2). با توجه به تحولات روزمره و گسترده در محیط بالینی، روشهای سنتی آموزش دیگر کارآمد نیست، به همین دلیل نیاز به تحول در برنامهریزیهای آموزشی احساس میشود(3). منتورینگ (Mentoring) به عنوان یک استراتژی نقش مهمی در توسعه حرفهای دانشجویان رشتههای علوم پزشکی دارد. منتورینگ تعامل دو طرفهای است که به یادگیری و رشد منجر میشود(4). یکی از تعاریفی که به طور رایج در متون پذیرفته شده در مورد منتورینگ وجود دارد عبارت است از: فرایندی که طی آن یک فرد با تجربه، قابل اعتماد و علاقهمند (منتور) فرددیگری را (منتی) در زمینه رشد و بازنگری ایدهها، یادگیری و پیشرفت شخصی و حرفهای راهنمایی میکند. منتورینگ از سالهای1990، به تدریج درآموزش پزشکی مطرح شد(5) و مطالعات نشان میدهند اجرای برنامههای منتورینگ، باعث پیشرفت دانشکدههای علوم پزشکی درجنبههای مختلف میشود(6). هیلی (Healy) و همکاران علت موفقیت برنامه منتورینگ را ارتباط قوی بین منتور و یاد گیرنده بیان کرده است(7) منتور یک محیط ایمن و حمایتی را برای نوآموزان به وجود میآورد که نوآموزان وظایف خود را در محیط واقعی تجربه کنند و با این کار شکاف بین تئوری و عمل به حداقل برسد(8). در کارورزی به شیوه منتورشیپ منتور کار یادگیرنده را انجام نمیدهد بلکه او را سرپرستی کرده و در مواقع لازم به او کمک میکند(9). طرح منتورشیپ باعث افزایش کیفیت مراقبت و کاهش هزینه برای مؤسسات است(4). همچنین این طرح باعث افزایش صلاحیت بالینی و مسؤولیتپذیری در دانشجویان میشود(10). از آنجا که منتورشیپ یک ارتباط دو جانبه سودمند بین منتی و منتوراست، بنابراین نیاز واقعی و جدی به برنامههای منتورینگ کارآمد و فعال دردانشکدههای علوم پزشکی جهت ارتقای موفقیتهای شغلی دانشجو احساس میشود. با وجود اهمیت بحث منتورشیپ درآموزش علوم پزشکی و مزایای فراوان آن، در کشور ایران تحقیقات محدودی در زمینه تأثیر ارتباط منتورینگ بر دانشجویان اتاق عمل انجام شده است وبیشتر مقالات در زمینه رشته پرستاری است. به همین دلیل و با توجه به کمبود اساتید و مربیان متخصص در رشته اتاق عمل، آموزش بالینی دانشجویان این رشته با مشکلات زیادی روبرواست. لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایتمندی دانشجویان رشته تکنولوژی اتاق عمل از روش منتورینگ در دانشکده پیراپزشکی بیرجند انجام شد.
نوع مطالعه:
نامه علمی |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1397/10/9 | پذیرش: 1398/6/11 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول