Bolourinejad P, Sheikhbahaei E, Sadeghi Y, Peudeh F, Saneiyan M, Javanbakht S, et al . Designing, Conducting, and Assessment of Early Clinical Exposure Course for Practicing Professionalism and Communication Skills. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :461-472
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4836-fa.html
بلورینژاد پریا، شیخ بهایی عرفان، طباطبایی پویا، صادقی یاسمن، پیوده فرزان، صانعیان محمد، و همکاران. و همکاران.. طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره مواجهه زودرس بالینی با هدف
آموزش و تمرین تعهد حرفهای. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20
() :461-472
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4836-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، pariapb_sb@yahoo.com
چکیده: (1922 مشاهده)
مقدمه: مواجههی زودرس بالینی یک استراتژی یاددهی و یادگیری است که مواجههی واقعی دانشجویان پزشکی را در سالهای اول تحصیل با بالین فراهم و فرصتی برای آموزش مهارتهای مختلف فراهم میسازد. بر همین اساس این مطالعه با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره مواجهات زودرس بالینی با هدف آموزش و تمرین تعهد حرفهای و مهارت برقراری ارتباط انجام گردید.
روشها: این مطالعه از نوع توسعهای است که در سال 1397 انجام شد. جامعه آماری دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه ترم 2 تا 3 (256نفر) بود. ابتدا نیازسنجی و تعیین اهداف براساس مرور متون و پانل متخصصان انجام شد. در ادامه طراحی مواجهات زودرس با تشکیل گروه متمرکز با حضور دانشجویان المپیاد انجام شد. پس از طراحی، اجرای برنامه برای کل دانشجویان شروع گردید. مباحث در کارگاه حضوری و ارائه پادکست صوتی بر روی سیستم آموزش مجازی ارائه گردید. مواجهات زودرس بالینی تحت نظارت گروهیاران با تمرین محتوای آموخته شده در مرکز یادگیری مهارتهای بالینی و بخشهای بیمارستان انجام شد. جهت ارزشیابی این برنامه از فرمهای رضایتسنجی محقق ساخته و سنجش یادگیری فراگیران استفاده شد. برای تحلیل از آمارهای توصیفی استفاده شد.
نتایج: در ارزشیابی انجام شده بیشترین رضایت فراگیران ازمحیط های انتخاب شده برای آموزش (1/78%)، روشهای استفاده شده در دوره (2/73%) و شناخت مسؤولیتهای حرفهای (2/73%) بود. کمترین رضایت فراگیران(8/65%) از کافی بودن فرصتهای یادگیری بود. 6/75% دانشجویان میزان افزایش توانمندیهای خود را در خصوص تعهد حرفهای بالا ارزیابی کردند.
نتیجهگیری: مواجهات زودرس بالینی فرصتی مناسب جهت تمرین مفاهیم تعهد حرفهای به دانشجویان مقطع علوم پایه است. پیشنهاد میگردد تأثیر این مداخله با مطالعات مداخلهای بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش مهارتهاي ارتباطي دریافت: 1397/10/8 | پذیرش: 1399/10/22 | انتشار: 1400/1/22 | انتشار الکترونیک: 1400/1/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول