XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshnezhad Ebrahimi H, Bazargani A, Mirmohammadkhani M, Jafarnejad S, Tabraei A, Ziaeifar E. Comparison of Lecture-based and CD-based Control Nuclear Pollution Training for Medical Interns. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :213-215
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4831-fa.html
خوش نژاد ابراهیمی حمیدرضا، بازرگانی عطیه، میرمحمدخانی مجید، جعفرنژاد شباهنگ، تبرایی آرش، ضیایی فر الهام. مقایسه دو روش آموزش مبتنی بر ارائه سخنرانی و لوح فشرده در یادگیری کنترل آلودگی‌های هسته‌ای در کارورزان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :213-215

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4831-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی سمنان ، atiye.bazargani@yahoo.com
چکیده:   (2309 مشاهده)
با توجه به استفاده از مواد رادیواکتیو در درمان بیماری‌ها، مدیریت بیماران حوادث هسته‌ای یکی از نیازهای آموزشی پزشکان است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حوادث هسته‌ای به عنوان تماس غیر عمد با اشعه‌های یونیزان یا آلودگی با رادیو نوکلئوتید‌ها تعریف می‌شود. وجود ذرات رادیواکتیو بر روی سطح در معرض اشعه را آلودگی رادیواکتیو گویند و ارائه خدمات درمانی برای بیماران دچار آلودگی رادیواکتیو را کنترل آلودگی رادیواکتیو می‌نامند(1). تدابیر پزشکی در مواجهه با یک اورژانس هسته‌ای شامل فعالیت‌هایی است که باعث محافظت خود و دیگر افراد در معرض اشعه است(2).
مقایسه روش‌های تدریس در آموزش عالی از دیرباز مورد توجه بوده است توسعه تکنولوژی اطلاعات و فناوریِ ابزارهای آموزشی موجب توسعه برنامه‌های آموزشی گردیده و نیاز به تغییرات در روش‌های یاددهی یادگیری را افزایش می‌دهد(3). رسانه‌های آموزشی به کلیه امکاناتی اطلاق می‌شود که می‌توانند شرایطی را برای دانشجویان به وجود آورند که تحت آن شرایط قادرند، اطلاعات، رفتار و مهارت‌های جدیدی را با درک کامل به دست آورند(4). استفاده مکرر و در دسترس بودن این رسانه‌های آموزشی لزوم و اهمیت آنها را افزایش داده است ولیکن لازم است در هر مورد پس از کاربرد آنها را ارزشیابی نمود و نقاط ضعف یا قوت آنها را مشخص کرد پزشکان و متخصصین سلامت در زمینه شناخت راه‌های مدیریت بیماران آلودگی‌های هسته‌ای نیاز به آموزش دارند(5).
هدف این مطالعه بررسی میزان اثر یادگیری و ماندگاری مطالب در کارورزهای دانشگاه علوم پزشکی سمنان در دو روش سخنرانی و لوح فشرده بود.

متن کامل [PDF 163 kb]   (735 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه علمی | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1397/9/27 | پذیرش: 1398/3/19 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education