Keshtkaran Z, Moeini Z, Shooshtarian M R, Seddigh M, Poorkiani M, Zolghadr R, et al . Extending a Software-based Model for Professors’ Assessment Using Fuzzy Multi-Criteria Decision-Making Approach and Group Consensus. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :325-336
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4806-fa.html
کشتکاران زهرا، معینی زهره، شوشتریان محمدرضا، صدیق مریم، پورکیانی ملیحه، ذوالقدر راضیه، و همکاران. و همکاران.. توسعه یک مدل نرمافزاری جهت ارزشیابی اساتید با استفاده از رویکرد تصمیمگیری چند معیاره فازی مبتنی بر توافق گروهی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19
() :325-336
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4806-fa.html
دانشکده علوم پزشکی لارستان ، mrshooshtarian@yahoo.com
چکیده: (2325 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان علاوه بر توصیف وضعیت عملکرد آنها، با بیان نقاط قوت و ضعف میتواند در راستای ارتقای عملکرد آموزشی حایز اهمیت باشد. ضعفهای موجود در سیستم ارزشیابی فعلی، ضرورت نیاز به اعمال سیستمی منصفانه و همه جانبه برای قضاوت در مورد اساتید را به خوبی نشان میدهد. هدف از انجام مطالعه حاضر، توسعه یک مدل نرمافزاری در راستای ارزشیابی اساتید با به کارگیری مدلهای تصمیمگیری چند معیاره بود.
روشها: در این مطالعه توسعهای که در دانشکده علوم پزشکی لارستان انجام شد، شاخصی کمّی در قالب یک نرمافزار اختصاصی طراحی شد. این شاخصها بر پایه محاسبات توسعه یافته است که در تدوین آن از فرآیند مدلسازی ریاضی به کمک روش تصمیمگیری چند معیاره گروهی و محاسبات فازی استفاده شده است و شامل مدلهای AHP، Fuzzy OWA، TOPSIS است. شاخص طراحی شده در محدوده صفر تا 100 تعریف شد و عملکرد آن بر روی 39 استاد دانشکده علوم پزشکی لارستان ارزیابی شد.
نتایج: از نظر تصمیمگیران معیار "قدرت تفیهم مطالب کلیدی به دانشجو" با مقدار 52/0 بیشترین و معیار "برقراری ارتباط مناسب با دانشجو متناسب با شأن محیط آموزشی" با مقدار 34/0 کمترین وزن را داشت. همچنین معیار "برقراری ارتباط مناسب با دانشجو متناسب با شأن محیط آموزشی" با درجه اجماع 41/95 و "حضور استاد در محیط آموزشی در زمان مشخص شده" با درجه اجماع 34/83 به ترتیب بیشترین و کمترین توافق گروه تصمیمگیری را به خود جلب نمود. مطابق این مدل، بالاترین و پایینترین مقدار شاخص ارزشیابی برای اساتید مورد مطالعه به ترتیب 100 و 19/42 بود.
نتیجهگیری: مقادیر شاخص محاسبه شده با وزندهی به هر معیار و تجمیع نظر گروه تصمیمگیران در فرآیند ارزشیابی، نتایج دقیق و همه جانبهای از ارزشیابی اساتید ارائه نموده است. این شاخص میتواند به عنوان جایگزین مناسبی برای سیستم فعلی ارزشیابی اساتید در دانشگاههای علوم پزشکی کشور باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي استاد دریافت: 1397/7/22 | پذیرش: 1398/4/31 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول