Tahani B, Rasaei P. Students’ Perspectives in pre-clinical and during the clinical courses in Dental School of Isfahan University of Medical Sciences in year 2016. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :136-145
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4798-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، tahani@dnt.mui.ac.ir
چکیده: (2830 مشاهده)
مقدمه: مطالعات نشان دادهاند که محیط آموزشی نقش مهمی در موفقیت دانشجویان، شادی و انگیزه آنها دارد. این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی اصفهان درخصوص محیط یادگیری خود در دانشکده دندانپزشکی انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی کلیه دانشجویان دندانپزشکی مشغول به تحصیل در سال ۱۳۹۵ (229 نفر پیش بالین و 383 نفر حین آموزش بالینی) انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه ۴۸ سؤالی(Dental Student Learning Environment Survey) DSLES، دیدگاه دانشجویان در هفت حیطه نسبت به محیط یادگیری بررسی شد. روایی و پایایی این ابزار قبلا در مطالعه مجتهدزاده و همکاران تأیید شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون ANOVA، Chi Square و T-Test انجام گردید.
نتایج: از میان ۶۱2 پرسشنامه تعداد ۳۳۶ کامل تکمیل شده بود و مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد علاقه به دندانپزشکی در ۸۷ درصد(2۸۷ نفر) مثبت بود. بیشترین نمره و کمترین نمره در حیطه سازماندهی و توجه به دغدغههای دانشجویان دیده شد. میانگین نمرات در حیطههای انعطافپذیری، جو عاطفی، تناسب فعالیتهای آموزشی با اهداف و توسعه برنامههای فوق برنامه به ترتیب ۵/۰±۹/۱، ۴/۰±۱/۲، ۴/۰±۲ و ۶/۰±۱/۲ بود. به طورمعناداری نمرات مربوط به انعطافپذیری (01/0>P)، روابط بین دانشجویان (002/0>P) ، توسعه فعالیتهای یادگیری و فوق برنامه (01/0>P) و میانگین کل (002/0>P) در پیش بالینی بالاتربود. تنها حیطه تناسب فعالیت با اهداف و معدل ارتباط معناداری نشان داد (۰۴/۰=P).
نتیجهگیری: براساس نتایج پیشنهاد میشود توجه بیشتری به انعطافپذیری در محتوای کوریکولوم و همچنین به راههای ارتباطی بیشتر بین دانشجویان و مسؤولین دانشکده جهت پاسخ به دغدغههای آنها اندیشیده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1397/7/13 | پذیرش: 1397/12/20 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول