Pazargadi M, Peyravi H A, Pourkhoshbakht Y, Alavi Mojed H, Azizi F. Proposing an Accreditation Model for Medical Universities of Iran. Iranian Journal of Medical Education 2001; 1 (4) :26-35
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-47-fa.html
پازارگادی مهرنوش، پیروی حبیب اله، پورخوشبخت یوسف، علوی مجد حمید، عزیزی فریدون. ارایه الگویی برای اعتباربخشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1380; 1 (4) :26-35
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-47-fa.html
چکیده: (27107 مشاهده)
مقدمه ارایه الگویی مناسب برای اعتباربخشی دانشگاهها وظیفهای خطیر برای نظام نظارت و ارزیابی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جوامع میباشد. هدف این مطالعه، ارایه الگویی برای اعتباربخشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی علوم پزشکی کشور است. اهداف اختصاصی شامل: تعیین مولفهها (عوامل) و شاخصهای عملکردی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی علوم پزشکی، ارایه الگوی پیشنهادی برای اعتباربخشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی علوم پزشکی و تعیین میزان برخورداری الگوی پیشنهادی از مقبولیت ملی است.روشها این مطالعه توصیفی، از نوع پیمایشی و در دو مرحله انجام شده است. در مرحله اول، به منظور تعیین مولفهها و شاخصهای عملکردی، از یک پرسشنامه شامل 216 شاخص عملکردی در قالب 16 مولفه اصلی که بر اساس یک مقیاس متوالی صفر تا هفت درجهای از نظر میزان مطلوبیت هر یک از مؤلفهها و شاخصها استفاده گردید. در مرحله دوم، پس از ارایه الگوی پیشنهادی به منظور تعیین میزان مطلوبیت الگو و برخورداری از مقبولیت ملی از پرسشنامهای 20 سؤالی بر اساس مقیاس لیکرت و 2 سوال تشریحی استفاده گردید. پرسشنامههای جمعآوری شده با روش آماری توصیفی تحلیل شد.نتایج در مرحله اول، برخی از مولفهها بطور کلی و اختصاصا برخی از شاخصهای عملکردی مانند انتشار کتب و وجود پایگاههای اطلاعاتی از نظر واحدهای این پژوهش بیش از سایرین در اهمیت و اولویت قرار داشت و در مرحله دوم، بر اساس 30 نمونه مورد بررسی، میزان مطلوبیت الگوی اعتبار بخشی پیشنهادی از نظر صاحبنظران آموزش عالی علوم پزشکی کشور در مقیاس «زیاد» (27/70 درصد) است.بحث بر اساس یافتههای این پژوهش، الگوی پیشنهادی بر اساس گذر از چهار مرحله اصلی: درخواست اعتبار بخشی توسط موسسه، تعیین مولفهها و شاخصهای عملکردی، فرایند خودارزیابی و انجام ارزشیابی توسط همتایان، قادر خواهد بود به ارزیابی کیفیت و با اعتباربخشی دانشگاههای یاد شده بر اساس معیارها و شاخصهای کمی و کیفی بپردازد
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1380/9/24 | انتشار: 1380/9/24 | انتشار الکترونیک: 1380/9/24