دانشگاه پیام نور، ایران ، zohoory2002@yahoo.com
چکیده: (3112 مشاهده)
مقدمه: رشد شبکههای اجتماعی باعث شده است تا کاربردهای جدیدی از جمله در آموزشهای غیر رسمی و ضمنی (دیداری، شنیداری و نوشتاری) برای این ابزار تعریف شود. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام بر اثربخشی آموزش حرفهای پرستاران انجام شد.
روشها: این مطالعه یک طرح آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون چند گروهی است. در این مطالعه از بین پرستاران یکی از بیمارستانهای فوق تخصصی خصوصی در تهران، مطابق با معیارهای ورود 90 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی درقالب سه گروه 30 نفری که هر گروه تحت یک نوع شیوه آموزش (حضوری، خودخوان و از طریق تلگرام) بود، گروهبندی شدند. آنالیز آماری با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی و تحلیل واریانس یک طرفه، تحلیل واریانس دو متغیری و آزمون فیشر انجام شد.
نتایج: میانگین نمره افراد در روش تدریس با شیوه تلگرام به مقدار 7/3 نمره بیش از روش خودخوان و به مقدار 66/1 نمره بیش از روش تدریس حضوری بود. همچنین میانگین نمره افراد در روش تدریس حضوری 03/2 نمره بیش از روش خودخوان بود. علاوه بر این، دو متغیر ساعات کاری (19/0-) و نوع تدریس (53/0) به صورت مستقیم و دو متغیر سن (178/0) و سابقه شغلی (08/0-) به صورت غیرمستقیم بر نمره افراد تأثیرگذار بودند. بیشترین تأثیر مربوط به متغیر نوع تدریس بود (53/0). کمترین تأثیر نیز مربوط به سابقه شغلی بود.
نتیجهگیری: مدیران پرستاری میتوانند برای ارتقای اثربخشی آموزش ضمن خدمت پرستاران از شبکههای اجتماعی موبایلی استفاده نمایند. حاصل این مطالعه میتواند برای سوپروایزرهای آموزشی راهنمای عملکردی مفیدی باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش مداوم دریافت: 1397/1/26 | پذیرش: 1397/6/26 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول