Mahmoodi F, Azarmi K. Attitude of medical students of Tabriz University of Medical Science towards lifelong learning. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :300-309
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4648-fa.html
دانشگاه تبریز ، firoozmahmoodi@yahoo.com
چکیده: (4141 مشاهده)
مقدمه: در معنای گسترده یادگیری مادامالعمر فرآیندی چند بعدی تصور میشود که علاوه بر منافع اقتصادی و اجتماعی، موجب رشد و توسعه شخصی هم میشود. این تحقیق با هدف بررسی نگرش دانشجویان علوم پزشکی نسبت به یادگیری مادامالعمر در دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 96-95 انجام گرفت.
روشها: روش مورد استفاده توصیفی- پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه یادگیری مادامالعمر کنپر و کراپلی استفاده شد. نمونه پژوهشی شامل 140 نفر بود که به طور تصادفی از بین دانشجویان پزشکی دانشگاه تبریز انتخاب شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-23 و از آزمونهای تی تک نمونهای و تی هتلینگ استفاده شد.
نتایج: در چهار مؤلفهی تنظیم اهداف(50/0±48/0)، کاربرد دانش و مهارتها (60/0±02/1)، خودراهبری و ارزشیابی (68/0±28/0) و راهبردهای یادگیری انعطافپذیر (54/0±66/0) بین میانگین فرضی (صفر) و میانگین تفاوت معناداری وجود داشت (0001/0p=). ولی در مؤلفه جستجوی اطلاعات (10/1±03/0) بین میانگین فرضی (صفر) و میانگین تفاوت معناداری وجود داشت (702/0p=). همچنین میانگین دانشجویان پسر در دو مؤلفه جستجوی اطلاعات و راهبردهای یادگیری انعطافپذیر بیشتر از میانگین دختران بوده است (0001/0p=).
نتیجهگیری: دانشجویان علوم پزشکی نسبت به مؤلفههای یادگیری مادامالعمر نگرش مثبتی دارند. بالاترین میانگین مؤلفه کاربرد دانش و مهارت و پایین ترین مؤلفه جستجوی اطلاعات است. با توجه به ماهیت کاربردی و عملی بودن دروس رشته پزشکی، میانگین مؤلفه کاربرد دانش و مهارت بیشتر از سایر مؤلفههاست. نکته قابل تأمل است که دانشجویان در مؤلفه جستجوی اطلاعات کمترین میانگین را دارند و نیاز است در برنامه درسی به مهارت مدیریت اطلاعات و اشتراک دانش بیشتر توجه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش مداوم دریافت: 1396/12/7 | پذیرش: 1397/5/17 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول