Hosseinzadegan F, Radfar M, Mihandoust S. The Role of Educational Activities on Professional Socialization of Nursing Students: A Review Study. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :405-417
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4615-fa.html
حسین زادگان فریبا، رادفر مولود، میهن دوست سعدی. تأثیر عملکردهای آموزشی در روند اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان پرستاری: یک مطالعه مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18
() :405-417
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4615-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، mradfar1343@gmail.com
چکیده: (3101 مشاهده)
مقدمه: اجتماعی شدن حرفهای به عنوان فرایندی ضروری از مهارت یادگیری، نگرش و رفتار لازم برای تحقق نقشهای حرفهای است. پیامدهای اجتماعی شدن حرفهای بسیار متغیر، گسترده و متأثر از عوامل مختلف فردی، موقعیتی و سازمانی است. هدف این مطالعه، مروری برنقش عملکردهای آموزشی در روند اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان پرستاری است.
روشها: در این مطالعه مروری (Narrative)، جستجوی مقالات در منابع الکترونیک و پایگاههای اطلاعاتی, CINAHL, Scopus, Google Scholar, Science Direct, Elsevier , SID, Magiran در محدوده زمانی سالهای 2017-2002 و همچنین منابع کتابخانهای انجام شد. کلید واژههای مورد استفاده شامل اجتماعی شدن، حرفهای، فعالیت آموزشی و دانشجویان پرستاری بود. در جستجوی اولیه 106 مقاله یافت شد و در نهایت 10 مقاله وارد مطالعه گردید.
نتایج: مطالعات انجام شده نشان میدهد که اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان پرستاری در نظام آموزشی، تحت تأثیر عوامل متعددی است که از میان آنها، در نظر داشتن نقش راهبران پرورشی (mentors)، همتایان (peers) و الگوهای نقش (role models) مؤثر، بسیار حائز اهمیت است. همچنین تجارب شخصی و نقش مربیان بالینی در تسهیل توسعه یادگیری و اجتماعی شدن دانشجویان، مورد توجه است.
نتیجهگیری: در راستای تسهیل و ارتقای اجتماعی شدن حرفهای دانشجویان پرستاری، بهبود و ساماندهی نظام آموزشی و اهمیت بر گزینش مربیان بالینی مؤثر و علاقمند، همچنین استفاده از راهبران پرورشی، همتایان و الگوهای نقش مؤثر از راهکارهای پیشنهادی در این زمینه است.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1396/11/8 | پذیرش: 1397/6/11 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول