Jesmi A, Jouybari L, Sanagoo A. Title: Can We Use the Clinical Integrative Puzzle (CIP) For the Assessment of Clinical Reasoning in Nursing Students?. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :106-108
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4606-fa.html
جسمی علی اصغر، جویباری لیلا، ثناگو اکرم. آیا میتوان از آزمون پازل جامع (CIP) در سنجش استدلال بالینی دانشجویان پرستاری استفاده کرد؟. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18
() :106-108
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4606-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، jouybari@goums.ac.ir
چکیده: (4891 مشاهده)
استدلال بالینی (Clinical Reasoning) قضاوت در خصوص ماهیت مشکل و راهکار مواجهه با آن است، یک فرایند خطی نیست از این رو میتوان آن را به عنوان یک چرخه از مواجههای بالینی دانست. صاحب نظران بالینیمعتقدند استدلال بالینی(حل مسئله، تصمیم گیری، تفکر نقادانه) باید به دانشجویان آموخته شده و مورد ارزیابی قرار گیرد(1). آزمونهای آزمون با نکات کلیدی (KF)، استدلال بالینی (CRP- clinical reasoning problem)، تدبیر مشکل بیمار (PMP - Patient management problem)، پازل جامع (CIP- Comprehensive integrative puzzle)، توافق نسخ (SC -Script concordance)در ارزیابی استدلال بالینی استفاده میشود(2و3).
آزمون پازل جامع برای اولین بار توسط بر(Ber)به عنوان ابزاری ابداعی و بدیل جهت ارزیابی استدلال بالینی معرفی گردید. در این آزمون از یک رویکرد شبکهای استفاده میشود. به طوری که تشخیصهای بالینی و سندرمها در یک ردیف قرار میگیرند و یافتههای بالینی مانند معاینه فیزیکی، تاریخچه، یافتههای آزمایشگاهی در جدولی به صورت عمودی به تصویر کشیده میشوند. سپس چندین گزینه برای هر قسمت جدول داده میشود و دانشجویان باید از بین موارد ارائه شده گزینه درست را انتخاب نمایند. این روش قدرت مقایسه و افتراق از بین چندین گزینه مشابه را نیز میسنجد(4).
پژوهشگر از این آزمون در سنجش توانایی تصمیمگیری دانشجویان پرستاری در مواجهه با موقعیت بالینی (کارآموزی) بهره جسته است، بدین صورت که پس از اتمام دوره کارآموزی با طراحی سؤالات و ارسال آن به صورت الکترونیک به دانشجویان، از آنها خواسته شد تا به صورت گروهی به آن پاسخ دهند. بدلیل نوینبودن این روش در ابتدا به دانشجویان ابلاغ گردید که پاسخ به سؤالات این آزمون جزوه نمره اضافی تلقی میگردد. در زیر نمونهای از سؤال این آزمون آورده شده است:
درد قفسه سینه:
سناریو
.Aخانمی 25 ساله با درد لوکالیزه قفسه سینه که از امروز صبح شروع شده است
.B آقایی 65 ساله که با درد مبهم رترواسترنال از دو ساعت قبل
.C آقای 33 ساله با درد تیر کشنده به عضله ذوزنقهای
علائم :
.Aتاکی کاردی، بی قراری، BP:130/80
B. تب، فریکشن راب در سمع قلب، لکوسیتوز
C.صعود سگمان STدر نوار قلب، تهوع و استفراغ، BP: 90/60
اقدام پرستاری لازم:
.Aاستراحت کامل در بستر، اکسیژن تراپی، مانیتورینگ قلب، اجرای آنتی بیوتیک تجویز شده
.Bاستراحت کامل در بستر، اکسیژن تراپی، مانیتورینگ قلبی، اجرای داروی نیتروگلیسیرین و مخدر
.Cاکسیژن تراپی، کاهش استرسهای محیطی، اجرای داروی ایندرال
کدام گزینه ارتباط سناریوی بالینی، علائم و اقدامات پرستاری را صحیحنشان میدهد: (ترتیب از چپ به راست)
A,B,A |
A,C,B |
A,A,C |
A,B,C |
B,B,C |
B,C,B |
B,A,C |
B,C,A |
C,B,B |
C,C,A |
C,A,A |
C,B,A |
استدلالبالینیدرآموزشپزشکیکشورمغفولمانده است،همازآنجهتکهبهآموزشآنتوجهشایانینمیشودوهمازآنروکهدرارزیابیهایرسمی،مورد سنجشقرار نمیگیرد.آزمونهاییکهدرکشوربرای ارزیابیدانشجویانبرگزار میشوند،محفوظاتو دانستههاراارزیابی میکنندومعمولاًسطوحبالاترتفکر همچونحلخلاقانهمسائلواستدلال،کمترموردارزیابی قرار میگیرند(5). در ایران از این آزمون در المپیادهای پزشکی جهت ارزیابی مهارت تصمیمگیری استفاده میشود اما در خصوص استفاده از آن در رشته پرستاری شواهدی در دسترس نیست. عدم آشنایی مربیان بالینی با این آزمون، دشواری نسبی در طراحی مناسب ساختار جزو علل عدم استفاده از این آزمون ارزشمند برای سنجش قضاوت بالینی دانشجویان پرستاری در موضوعاتی همچون تشخیص پرستاری، اولویتبندی مراقبت و اقدامات پرستاری باشد. توصیه میشود تا دفاتر توسعه آموزش دانشکدههای پرستاری، آزمونهایی نظیرCIPکه سطوح بالای استدلال بالینی را ارزیابی میکند را جزء اولویتهای آموزشی خود قرار دهد.
نوع مطالعه:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
ارزشيابي مهارتهاي باليني دریافت: 1396/10/30 | پذیرش: 1397/4/24 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول