Yaghini O, Yamani N, Daryazadeh S, Barzegar M, Sadeghi A. Medical Students' Clerkship Exposures to Expected Clinical Skills and Comparison with the Specified Minimums. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :392-402
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4604-fa.html
یقینی امید، یمانی نیکو، دریازاده سعیده، برزگر مهدی، صادقی علی. میزان مواجهات کارآموزان پزشکی با مهارتهای بالینی مورد انتظار و مقایسه با حداقلهای تعیین شده. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18
() :392-402
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4604-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، alisadeqi92@gmail.com
چکیده: (346089 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهمترین اهداف دوره آموزش پزشکی عمومی، رسیدن به سطح قابل قبول توانمندی در مهارتهای بالینی دانشجویان پزشکی است. دانشکدههای پزشکی باید در جهت رسیدن به استانداردهای بینالمللی آموزش پزشکی عمومی گام بردارند. این مطالعه با هدف تعیین میزان مواجهات کارآموزان پزشکی با مهارتهای بالینی مورد انتظار و مقایسه با حداقلهای تعیین شده در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روشها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در سال تحصیلی 95-1394 و نمونهگیری به روش سرشماری (95نفر) انجام شد. مهارتهای مورد انتظار به صورت چکلیستی به شورای آموزشی گروههای بالینی داده شد و تعداد حداقلهای مواجهه با آنها مشخص گردید. تعداد مواجهه بالینی در هر مهارت در طول دوره کارآموزی و اطلاعات زمینهای دانشجویان در چکلیست پرسیده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای One sample T test و T مستقل، کایدو و آزمونهای همبستگی پیرسون و اسپیرمن تحلیل گردید.
نتایج: هیچیک از کارآموزان در مهارتهای بالینی شامل انجام کات داون، انجام تامپون قدامی، خونگیری شریانی، رگگیری و وصل سرم، آتلگیری، انجام Basic CPR، انجام واکسیناسیون روتین اطفال، انجام پانسمانهایی با نیاز به دبریدمان و شستشوی تخصصی، نمونهگیری سوپراپوبیک، گچگیری ساده و بازکردن گچ، تخلیه آبسه سطحی پوست؛ نتوانستند به تعداد حداقل مواجهه مورد انتظار تعیین شده توسط شورای آموزشی گروههای بالینی دست پیدا کنند. در مهارتهای گذاشتن لوله معده و انجام CPR) ACLS, BCLS) میزان انطباق مناسب بود، ولی در سایر مهارتها میزان انطباق پایین بود.
نتیجهگیری: عدم انطباق تعداد مواجهات کارآموزان با حداقلهای مورد انتظار در تعداد دفعات مواجهه با مهارتهای بالینی ضروری و ضعف در آموزش بالینی کارآموزان نشاندهنده کیفیت نامطلوب آموزش بالینی است، به نظر میرسد رسیدن به انطباق مطلوب قابل انتظار برای هر مهارت بالینی، وابسته به آموزشهای جانبی و همکاری بیشتر دستیاران و اساتید بالینی است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي مهارتهاي باليني دریافت: 1396/10/28 | پذیرش: 1397/2/1 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول