Bahrami M, Hassanzadeh A. A Study on the Level of Learners' Readiness for Learning from the View Point of B.S. Students in Isfahan Medical University in 2001. Iranian Journal of Medical Education 2001; 1 (4) :17-25
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-46-fa.html
بهرامی مسعود، حسن زاده اکبر. میزان آمادگی فراگیران برای یادگیری از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1380. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1380; 1 (4) :17-25
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-46-fa.html
چکیده: (33211 مشاهده)
مقدمه br> فاکتورهای متعدد داخلی و خارجی فرآیند یادگیری را متاثر میکنند که یکی از این فاکتورها آمادگی فراگیر از نظر جسمی، عاطفی و ذهنی برای یادگیری است که توجه نکردن بهاین عوامل منجر به یادگیری سطحی و در نتیجه تربیت نیروهای کمتوان خواهد شد. چنان که ما بتوانیم شرایط آمادگی دانشجویان برای یادگیری را به نحو صحیحی ترسیم کنیم، گامی بلند در جهت ارائه راهکارهای مناسب در امر تدریس برداشتهایم. بهاین جهت، تحقیقی با اهداف تعیین میزان آمادگی جسمی، عاطفی و ذهنی برای یادگیری از دیدگاه دانشجویان و ارتباط آن با برخی ویژگیهای دموگرافیک آنها انجام شد.روشها br> در این بررسی توصیفی از نوع پیمایشی تعداد 298 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته روزانه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در چهار دانشکده بهداشت، پرستاری و مامایی، مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی و توانبخشی بطور تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتهاند. ابزار مطالعه، پرسشنامه بوده است. روایی و پایایی ابزار به ترتیب با روش روایی محتوا و آزمون تست مجدد تعیین و در نهایت مورد تایید مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی اصفهان قرار گرفت. از آمار توصیفی و استنباطی برای تحلیل نتایج استفاده گردید. br>نتایج br> میانگین آمادگی جسمی، عاطفی و ذهنی برای دانشکدههای چهارگانه محاسبه گردید و مشخص شد که علیرغم اینکه در مورد تعدادی از عوامل مرتبط با آمادگی تفاوت معنیداری بین دانشکدهها وجود دارد، اما در کل، آزمون آنالیز واریانس بین میانگین آمادگی جسمی و آمادگی عاطفی و آمادگی ذهنی در دانشکدههای مختلف تفاوت معنیداری را نشان نداد. آزمونهای آماری بین بعضی ویژگی واحدهای مورد پژوهش و دیدگاه دانشجویان از میزان آمادگی روابط معنیداری را نشان داد. br>بحث br> اگر چه آمادگی جسمی دانشجویان برای یادگیری بیشتر با شرایط زندگی فرد مربوط میشود اما، حیطههای آمادگی عاطفی و ذهنی باید مورد توجه خاص مسؤولین آموزش پزشکی باشد. برگزاری جلسات گفتگو با دانشجویان، نظارت در امر برنامهریزی درسی و برنامهریزی و آموزش برای بهبود کیفیت عملکرد اساتید میتواند یادگیری دانشجویان را تسهیل نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1380/9/24 | انتشار الکترونیک: 1380/9/24