دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، zahrakhademian@yahoo.com
چکیده: (4224 مشاهده)
مقدمه: شبیهسازی یک فناوری آموزشی است که منجر به تسهیل یادگیری و بهبود عملکرد یادگیرنده میشود، هدف این مطالعه معرفی وکاربرد آموزش مبتنی بر شبیهسازی درآموزش بالینی اتاق عمل است.
روشها: در این مقاله مروری، کلید واژههای شبیهسازی، آموزش، آموزش بالینی، آموزش اتاق عمل و شبیهسازی در اتاق عمل، برای جستجوی مقالات فارسی و انگلیسی موجود در پایگاههای اطلاعاتی،Science Direct، Google scholar،Pubmed،SID و Magiran در بازه زمانی 1396-1379 شمسی و 2000-2018 میلادی استفاده شد. مقـالاتی کـه طبق هدف مطالعه به معرفی و کاربرد روشهای آموزش مبتنی بر شبیهسازی در اتاق عمل مرتبط بودند، انتخاب و مطالعه شدند.
نتایج: چهل و دو مقاله، به بررسی تاریخچه و اهمیت استفاده از شبیهسازی در آموزشهای بالینی، روشهای ایجاد و توسعه آنها، انواع شبیهسازهای مورد استفاده در اتاق عمل. اهمیت و نوع مدل طراحی شده جهت ارزشیابی این روشها پرداخته بودند. از جمله انواع شبیهسازها میتوان به شبیهسازهای فیزیکی با فیدالیتی پایین، ابزارهای آموزشی مبتنی بر وب، آموزشهای ویدیویی مبتنی بر کامپیوتر، سیستمهای یادگیری مجازی، سیستم مدیریت یادگیری، "سیستم ام سی گیل (McGill) "برای آموزش و ارزشیابی مهارتهای لاپاروسکوپی، روشهای جراحی مبتنی بر شبیهسازی و مانکنهای مبتنی بر کامپیوتر کنترل شده واقعی مثل "سیم منتری جی( Sim man 3G)"اشاره کرد.
نتیجهگیری: در آموزش اتاق عمل میتوان از انواع شبیهسازها و مدلهای ارائه شده جهت طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی استفاده کرد. بسیاری از چالشهای موجود با برنامه ریزیهای مناسب قابل حل است و مؤسسات آموزشی میتوانند با درک پتانسیل آموزشی این روش، باعث توسعه و گسترش آموزشهای مبتنی بر شبیهسازی در اتاق عمل شوند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تكنولوژي آموزشي دریافت: 1396/10/6 | پذیرش: 1397/12/8 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول