Hosseinirad S, Masoumi L, Vakili H. Evaluating the Curriculum of Medical Library and Information Sciences MSc Program from the Perspective of Graduates: Towards Accountable Education. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :192-203
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4580-fa.html
حسینی راد سمیه، معصومی لیلا، وکیلی مفرد حسین. ارزیابی برنامه درسی کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی از دیدگاه دانشآموختگان رشته در راستای آموزش پاسخگو. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18
() :192-203
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4580-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی همدان ، s.hosseinirad90@gmail.com
چکیده: (4349 مشاهده)
مقدمه: امروزه به طور ویژهای به آموزش پاسخگو که هدف آن شناسایی و ارزیابی نیازهای آموزشی، بازنگری و تدوین برنامههای آموزشی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه است، پرداخته شده است، لذا این پژوهش با هدف ارزیابی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی از دیدگاه دانشآموختگان رشته بر مبنای آموزش پاسخگو انجام شد.
روشها: در این پژوهش پیمایشی توصیفی کلیه دانشآموختگان کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی که در طی سالهای 1393 تا9513 دانشآموختگان شده بودند، به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. اطلاعات دانشآموختگان از بانک اطلاعات دانش آموختگان وزارت متبوع بر اساس نام و نام خانوادگی و شماره تماس شامل 47 نفر استخراج گردید. اطلاعات با استفاده از یک پرسشنامه (الکترونیک) محققساخته پس از تایید روایی و پایایی جمعآوری شد. در نهایت دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی و آزمون تی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: از نظر دانشآموختگان این رشته، میزان انطباق برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی با نیازهای علمی، فردی، اجتماعی، شغلی و نیازهای اطلاعاتی جامعه پزشکی به طور معناداری کمتر از حد متوسط (مقدار50) گزارش شد (05/0>P). بیشترین میانگین (76/23)66/39 و کمترین میانگین (63/22)99/35 به ترتیب مربوط به نیاز اجتماعی و نیاز علمی به دست آمد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش بنظر می رسد برنامه درسی تدوین شده به طور کامل پاسخگوی نیازهای دانشآموختگان نیست و لازم است در محتوا و سرفصل دروس ارائه شده تجدید نظر صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1396/9/13 | پذیرش: 1396/11/8 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول