Moeeni M, Saboori M, Mohammadi khoshooi Z. Expected Economic Return of General Medicine and Medical Specialty Programs: Perspective of Medical Students. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :372-381
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4570-fa.html
معینی مریم، صبوری مسیح، محمدی خشویی زهرا. بازده اقتصادی مورد انتظار دانشجویان پزشکی از تحصیل دوره پزشکی عمومی و دوره تخصص پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18
() :372-381
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4570-fa.html
دانشگاه تهران ، mohammadi.zahra3787@gmail.com
چکیده: (908295 مشاهده)
مقدمه: هر گونه تصمیم فردی برای سرمایهگذاری در آموزش عالی نیازمند ارزیابی بازدهی اقتصادی آن است. این مطالعه با هدف تحلیل بازده اقتصادی مورد انتظار دانشجویان پزشکی عمومی برای تحصیل در رشته پزشکی عمومی و دوره تخصص پزشکی انجام شد.
روشها: در این پژوهش کاربردی، مقطعی و توصیفی، با استفاده از جدول گرجسی و مورگان نمونه آماری پژوهش شامل 208 نفر از دانشجویان دوره پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1395 محاسبه شد. برای ارزیابی سرمایهگذاری در رشتههای تحصیلی پزشکی عمومی و دوره تخصص پزشکی از روش نرخ بازدهی داخلی استفاده شد. جمعآوری دادهها توسط پرسشنامهای مبتنی بر پرسشنامه استاندارد انگیزش شغلیهاکمن و اولدهام Hackman & Oldham)) انجام شد. سؤالات پرسشنامه بر اساس رشتههای تحصیلی پزشکی عمومی و دوره تخصص پزشکی تعدیل شد. روایی محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر کارشناسان و ثبات در پایایی آن بر اساس ضریب همبستگی درون خوشهای (82/0=r) مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با بهرهگیری از نرمافزار Stata-12 مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: دانشجویان تحصیل در دورههای پزشکی عمومی و تخصص را در مقایسه با رشتههای رقیب دارای بازده انتظاری بالاتری میدانند و بیشترین بازده انتظاری را در بین همه رشتههای مورد بررسی در این مطالعه برای دورههای تخصص پزشکی قائل هستند. بازده انتظاری تحصیل در دورههای پزشکی عمومی و تخصص برای دانشجویان مرد بالاتر محاسبه شد.
نتیجهگیری: دانشجویان در انتخاب رشتههای تحصیلی رفتار اقتصادی دارند. آنها ارزیابی اقتصادی مورد انتظار خود را در تصمیم برای ادامه تحصیل در رشتههای پزشکی عمومی و دوره تخصص پزشکی در نظر میگیرند. بنابراین، مؤلفههای اقتصادی مربوط به شغل آینده یکی از عوامل مرتبط با ادامه تحصیل در رشتههای پزشکی است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1396/9/1 | پذیرش: 1397/2/26 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول