Amini A G, Barzegar M, Hatamy F. The State of Clinical Competencies of Medical Students in Performing Basic Clinical Procedures at Tabriz University of Medical Sciences and Health Services. Iranian Journal of Medical Education 2001; 1 (4) :9-16
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-45-fa.html
امینی ابوالقاسم، برزگر محمد، حاتمی سعدآبادی فرهاد. وضعیت آموزش مهارت های بالینی عملی کارورزان دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1380; 1 (4) :9-16
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-45-fa.html
چکیده: (36771 مشاهده)
مقدمه هدف از انجام این مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بررسی نظر کارورزان در مورد میزان توانایی آنان در انجام 20 تکنیک بالینی پایه و تعیین تاثیر فرصتهای آموزشی موجود، بر میزان توانایی آنان است.روشها از 200 نفر کارورز مشغول به کار در بخشهای مختلف بالینی خواسته شد که پرسشنامه کتبی را تکمیل و میزان مهارت خود را در انجام هریک از 20 تکنیک مورد مطالعه که با استفاده از تحلیل عاملی و انجام چرخش واریماکس به سه گروه تقسیم شده بودند (KMO=0.87) مشخص نمایند. این تکنیکها با استناد به برنامه آموزش پزشکی دانشگاه انتخاب شدند. مواجهه دانشجویان با فرصتهای آموزشی موجود در بخشهای بالینی برای فراگیری تکنیکهای مورد مطالعه پرسیده شد.نتایج در مهارتهای عمومی (گروه اول) سطح مهارت کارورزان بطور متوسط 51.4 درصد بود. دانشجویان مهارت خود را در انجام پونکسیون لومبر، لولهگذاری تراشه، آتلگذاری، تعبیه لوله قفسه سینه و خارج نمودن جسم خارجی چشم و گوش، ضعیف ارزیابی نمودند و بیشتر تکنیکها را صرفا از طریق مشاهده فرا گرفته و در اغلب موارد، بدون نظارت مستقیم استادان یا دستیاران بخش انجام دادهاند. مانکنهای آموزشی به ندرت برای آموزش آنان مورد استفاده قرار گرفته است.بحث مهارت کارورزان در انجام اغلب تکنیکها ناکافی بوده و اغلب آنان بدون آموزش لازم به انجام آنها اقدام مینمایند. بنابراین، بهرهگیری از مرکز آموزش مهارتهای بالینی و شیوههای ارزیابی عینی مهارت دانشجویان، به ویژه قبل از ورود به محیط بیمارستان برای رعایت حقوق بیماران و نیاز دانشجویان، توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1380/9/24 | انتشار: 1380/9/24 | انتشار الکترونیک: 1380/9/24