Mahali T A, Barimani K, Aqatabar Roudbari J, fallah V. Prioritizing the dimensions of university independence from the perspective of academic experts. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :84-93
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4491-fa.html
آقامیرزایی محلی طاهره، بریمانی خدیجه، آقاتبار رودباری جمیله، فلاح وحید. اولویتبندی ابعاد استقلال دانشگاهی از دیدگاه خبرگان دانشگاهی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18
() :84-93
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4491-fa.html
دانشگاه آزاد واحد ساری ، vahidfallah20@yahoo.com
چکیده: (5423 مشاهده)
مقدمه: استقلال دانشگاه از الزامات ساختی و کارکردی آن است. این پژوهش باهدفاولویتبندی ابعاد استقلال دانشگاهی از دیدگاه خبرگان دانشگاه علوم پزشکی بابل و صنعتی نوشیروانیانجام شد.
روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی– پیمایشیو در سال 1396 انجام شد.سی نفر از اعضای هیأتعلمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی و دانشگاه علوم پزشکی بابل که در زمینه آموزش عالی، آموزش و یادگیری دارای سابقه و تجربه بودند به عنوان خبرگان دانشگاهی به روش نمونهگیری هدفمند برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها، از پرسشـنامه محققساخته ماتریس مقایسههای زوجـی اسـتفاده شد. روایـی پرسشـنامه به تأیید خبرگـان دانشـگاهی رسید. همچنـین، نرخ ناسازگاری پرسشنامه در دانشگاه علومپزشکی 085/0و در دانشگاه صنعتینوشیروانی 074/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادههااز روش AHP با نرمافزار expert choice-11 استفاده شد.
نتایج: ابعاد استقلال دانشگاهی از دیدگاه خبرگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی به ترتیباولویت، آزادی علمی با وزن 37/1، استقلال حقیقی با وزن 23/1، استقلال مالی با وزن 21/1، استقلال سازمانی و استقلال کارکنان با وزن 86/0 را به خود اختصاص داد. ابعاد استقلال دانشگاهی از دیدگاه خبرگان دانشگاه علوم پزشکی بابل به ترتیباولویت استقلال مالی با وزن 33/2، استقلال حقیقی با وزن 25/1، استقلال سازمانی با وزن 9/0 و آزادی علمی 61/0، استقلال کارکنان با وزن 44/0 را به خود اختصاص داد.
نتیجهگیری: دستیابی به استقلال دانشگاهی مطلوب، یکی از نقاط قوت بسیار مهم نظامهای آموزش عالی است. بررسی اولویتهای استقلال دانشگاهی دو دانشگاه نشان داد، اهمیت هر بعد استقلال دانشگاهی تحت تاثیر رسالت و اهداف و کارکردهای آن دانشگاهقرار دارد وپیشنهاد میگردد برنامهای برای حساسسازی نسبت به استقلال دانشگاهی و ارتقای تمامی ابعاد برای دستیابی به استقلال طرحریزی گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1396/5/24 | پذیرش: 1396/9/4 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول