XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdankhah fard M, Gholami baroughi S, Bahreini M, Mirzaei K. Learning Approaches of Undergraduate Nursing and Midwifery Students: A Longitudinal Study. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :363-371
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4451-fa.html
یزدانخواه‌فرد محمدرضا، غلامی باروقی سحر، بحرینی مسعود، میرزایی کامران. رویکردهای یادگیری دانشجویان کارشناسی پرستاری و مامایی: مطالعه طولی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :363-371

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4451-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ، sahargholami_b67@yahoo.com
چکیده:   (3169 مشاهده)
مقدمه: توسعه یادگیری پیشرفته همراه با پیشرفت دانشجویان، از اهداف مهم آموزش عالی و رویکردهای یادگیری از مفاهیم کلیدی آن است. بنابراین درک چگونگی تغییر رویکردهای یادگیری دانشجویان در طول زمان بسیار مهم است. هدف این مطالعه بررسی رویکردهای یادگیری دانشجویان کارشناسی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در طول دوره تحصیل است.
روش‌ها: این پژوهش توصیفی که به صورت طولی طی سال‌های 1391 تا 1395 انجام گرفت، رویکردهای یادگیری دانشجویان کارشناسی پرستاری و مامایی ورودی مهر 1391 دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (76=n) که به صورت سرشماری وارد پژوهش شده بودند به وسیله پرسشنامه تجدید نظر شده دو عاملی فرآیند مطالعه که روایی و پایایی نسخه فارسی آن تأیید شده، مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی، آزمون تی مستقل و آنووا انجام شد.
نتایج: تحلیل داده‌ها نشانگر استفاده غالب دانشجویان از رویکرد یادگیری عمقی (234/81±7/29 از مجموع 50 نمره) در کل دوره تحصیل بود. با این حال آزمون آنووا تفاوت آماری معناداری را در نمره رویکرد سطحی و عمقی دانشجویان پرستاری (109/0=p و 481/0=p) و مامایی (232/0=p و 328/0=p) بر حسب سال تحصیل نشان نداد. اگرچه آزمون تی مستقل تفاوت آماری معناداری را در استفاده از رویکرد سطحی بر حسب رشته تحصیلی (020/0=P) و بر حسب جنسیت نشان داد (001/0=P).
نتیجه‌گیری: اگرچه رویکرد غالب دانشجویان، رویکرد یادگیری عمقی بود با این حال تغییری در رویکردهای یادگیری آنها با افزایش سنوات تحصیل ایجاد نشده بود. بنابراین با توجه به تأکید آموزش عالی بر توسعه یادگیری عمقی در بین دانشجویان و اهمیت رشته‌های علوم پزشکی در جامعه، بررسی توسط اساتید، مسؤولان و برنامه‌ریزان آموزشی ضروری است.
متن کامل [PDF 227 kb]   (875 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1396/4/3 | پذیرش: 1397/2/22 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education