XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi M, Mollabashi R, Ghazavi Z, Najafi M K, Mousavi A. Comparing the Use of Video Clips and Traditional Methods for Teaching Schizophrenia: Perspective of Students. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :400-408
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4308-fa.html
نجفی مصطفی، ملاباشی رویا، قضاوی زهرا، نجفی محمد کاظم، موسوی عارفه. مقایسه دیدگاه دانشجویان نسبت به تدریس اسکیزوفرنی به روش نمایش فیلم و کلیپ آموزشی و روش سنتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :400-408

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4308-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، mollabashir@gmail.com
چکیده:   (3239 مشاهده)
مقدمه: روش‌های نوین آموزشی در افزایش کیفیت آموزش و رضایت‌مندی مخاطب، مؤثر است. هدف این پژوهش معرفی روش تدریس با استفاده از "فیلم و کلیپ آموزشی" در تدریس اسکیزوفرنی و بررسی دیدگاه دانشجویان روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت آن در مقایسه با روش سنتی بود.
روش‌ها: دراین پژوهش نیمه تجربی، 101 نفر دانشجوی روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1392 به صورت نمونه در دسترس(سرشماری) انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده به دو گروه آموزش سنتی (47 نفر)و آموزش با استفاده از "فیلم و کلیپ آموزشی"(54نفر) تقسیم شدند. ابزارپژوهش پرسشنامه محقق‌ساخته بود که روایی آن توسط متخصصان آموزش پزشکی و روانپزشکی و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ (92/.=α) تأیید شد. پس از تدریس اسکیزوفرنی به دو روش پرسشنامه تکمیل شد و دیدگاه‌های دو گروه نسبت به روش تدریس بررسی شد. داده‌های با استفاده از آزمون های تی مستقل و من ویتنی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: 60 نفر زن و 41 نفر مرد شرکت کردند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان 24سال بود. علی‌رغم افزایش میانگین نمرات در برخی آیتم‌ها، تنها در تسلط علمی مدرس (64/0, t= 005/0p=)، تازه و جذاب بودن وسیله آموزشی (7/3, t= 0001/0p=) و مناسب‌تر بودن بسته‌ی آموزشی در مقایسه با روش سنتی نگارش جزوه (7/1, t= 005/0p=) تفاوت معناداری وجود داشت.
نتیجه‌گیری: رضایت دانشجویان از روش سخنرانی در فهم مطالب و استقبال از شیوه‌های نوین یادگیری در امر تدریس، نشان‌دهنده اثربخشی روش سنتی و لزوم ارتقای آن با روش‌های تلفیقی است. برای تأیید یا عدم تأیید نقش استفاده از فیلم در آموزش به دانشجویان روانپزشکی به پژوهش‌های بیش‌تری نیاز است. 

متن کامل [PDF 648 kb]   (1163 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1395/10/4 | پذیرش: 1396/3/17 | انتشار: 1396/11/11 | انتشار الکترونیک: 1396/11/11

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education